לתרומות לחץ כאן

השבת אבידה לגוי ולמומר

שלום,
זה בעצם שלוש שאלות בנושא השבת אבידה.
1. למה אין חיוב להחזיר אבידה לגוי?
2. האם זה לכל גוי גם לשומר שבעה מצוות?
3. ומה הדין בישראל מומר או מחולל שבת בפרהסיה? תודה.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

  1. בפסוק נאמר 'אבידת אחיך' וגוי אינו בגדר 'אח'. חז"ל מוספים שיש איסור להחזיר אבידה לגוי (אם לא שהכוונה היא לקדש את השם) משום שהוא מחזיק ידי עוברי עבירה, או משום שמראה שמקיים מצוות בגלל השכל ולא בגלל מצוות הבורא.
  2. הלשון בשו"ע (חו"מ סי' רסו) הוא 'עובדי כוכבים', משמע שלגוי שאינו עובד עבודה זרה יש להחזיר. אמנם הרבה פעמים הביטוי 'עובדי כוכבים' הוא בגלל הצנזורה ובדומה לזה כתב הבית יוסף שם על דברי הטור וכתב שפשוט שכל גוי בכלל זה. המאירי ב"ק דף קיג ע"ב כותב שיש להחזיר לגוי דתי אף שאינו מקפיד על כל שבע מצוות בני נח. וז"ל: "כל שהוא מעממין הגדורים בדרכי הדת ועובדי האלהות על איזה צד אף על פי שאמונתם רחוקה מאמונתנו אינם בכלל זה אלא הרי הם כישראל גמור לדברים אלו אף באבדה". וכן כתב אף בבאר הגולה על השו"ע שם אות ב שיש להחזיר לגויים "שבזמן הזה שמודים בבורא עולם ונימוסיה׳ להחזיר אבידה".
  3. למומר לתאבון יש חיוב להחזיר. למומר להכעיס או למחלל שבת אין חיוב. עיין שו"ע שם.

חשוב לציין, יש מקרים שהחוק במדינה מחייב להחזיר למאבד או למשטרה, ללא הבדל דת וגזע.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל