לתרומות לחץ כאן

תוספת לאוהל ארעי בשבת

שלום כבוד הרב.
מצאתי שניתן לפתוח כילה בשבת אם היא פתוחה טפח מערב שבת.
האם הכילה בתיקרת הפרגולה שבתמונה נחשבת פתוחה טפח (היא מחותלת בעצמה ומוצמדת לתקרה)?
https://onedrive.live.com/redir?resid=7283721277A22370!8736&authkey=!AP_pfZ7u4Q2f68g&v=3&ithint=photo%2cjpg

תודה רבה.

תשובה:

שלום רב

אני מתנצל על האיחור בתשובה, השאלה נשמטה מהרשימות משום מה.

אם אני מבין נכון את התמונה מדובר בגגון שכרגע מחותל בתוך עצמו שלא למטרת סיכוך אלא להיפך, כדי להיות פתוח באופן המקסימלי, ולכן אין לזה דין טפח פתוח, הטפח מועיל כאשר הוא נפתח טפח למטרת הצללה כך שההמשך יהיה תוספת עליו ולא משהו חדש.

מקורות:

ראה שו"ע סי' שטו סעי' א ומשנה ברורה שם ס"ק יא.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום כבוד הרב.
    תודה.

    ההסתיגויות (שבהחלטה ספונטנית כן החלטתי לרשום אותם) שהיו לי הן מלכתחילה:
    1. בפועל, יש רוחב טפח, וקוטר טפחיים, בקערה שנוצרה בכילה, אע"פ שהיא "סגורה". אם הרב כתב שקובעת המטרה שלי לסגור באופן המקסימלי, אז הרני מוכן ומזומן לקבוע שהמטרה שלי היא מראש להתחשב באותו טפח סורח. ואז אולי זה יחשב פתוח טפח.

    1.1 ה "גג" של הכילה פתוח בעצם. מה שמקופל (מחותל לתוך החישוק של הגג) אלו הדפנות.

    2. הכילה היא לא למטרת הצללה, אלא נגד יתושים. לכן אולי זה יהיה מותר כמו שמחיצה שאינה מתרת היא מותרת. או כסכך שנפל שלא למטרת צל, שאינו מכשיר את הסוכה (היינו החשיבות בסכך ואולי גם באוהל היא לצל, לכן אם אין צל, אז לא נחשב). אלו שני דינים נפרדים, אוהל וסכך, אבל אולי יש ביניהם קשר כלשהו.

    3. הגג קודם לדפנות. כאשר הכילה נפרסת, אז זה מלמעלה כלפי מטה.

    4. "מה שיש נוהגים בכמה קהלות, שבשמחת תורה פורסים טלית על ראשי הילדים הקטנים, ואחד מהם מברך וקורא בתורה, אין לחוש בזה משום עשיית אהל עראי ביום טוב, שכיון שאוחזים הטלית בידיהם, וגם לא נעשה לצל אלא לכבוד בעלמא, מותר.והדין כן אפילו כשחל יום טוב בשבת." [ילקו"י שבת כרך ב' עמוד תקלב. שבת קלח. ש"ע סי' שטו ס"ה].

    5. הכילה קשורה דרך קבוע מעל הספה במרפסת. לכן אולי זה דומה ל "כיסוי מיוחד לחבית, ודרכו בכך תמיד, לא מיחזי כאוהל ומותר." [ילקוט יוסף שבת כרך ב' מהדורת תשס"ד עמוד תרפ].

    *רציתי לציין שהשאלה היתה בעיקר למצבים ששכחו לתת מערב שבת לדפנות של הכילה ליפול טפח סביב סביב. מדובר במושב יתושים עם אנשים בה מעט. בלי הכילה, לא ניתן לשבת במרפסת.

  2. 1. הכרזה על מטרה שאינה נכונה לא תועיל… 11. אם הגג פתוח ואתה פותח רק דפנות אין בעיה. 2. מחיצה המתרת זה היתר רק במחיצות לא בגג וממילא כנ"ל. 3. זה סיבה להיתר רק כשזה שינוי מהרגילות. 4. זה רק כשאוחזים ביד כאן אני מבין שמדובר במשהו המונח על הריצפה או על מיטה או באויר. 5. שם ההגדרה שזה לא אוהל אלא מכסה, כאן זה אוהל אבל קבוע, כמו גגון של מרפסת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל