לתרומות לחץ כאן

סדר עטיפת הטלית

לכבוד הרב שליט"א,
הבית יוסף הביא בסוף סימן י' את הבה"ג שכתב שמצנפת פטורה אפילו מכסה ראשו ורוב הגוף, כי היא כסות ראש. ולכאורה יש להקשות מראש סימן ח' בבית יוסף שהגאונים עצמם כתבו שצריך עיטוף כישמעאלים, והרי הוא עיטוף הראש בלבד עד פיו ללא הגוף. אם כן היאך התיישבו הדברים?
תזכו למצוות ולשנים טובות.

תשובה:

שלום רב

ראשית יש לציין שאכן מנהג בני אשכנז מחמת טענה זו, שעטיפת הישמעאלים אינה על הראש בלבד אלא גם על הגוף , ראה משאת בנימין סי' מח והובא במגן אברהם שם, כנה"ג בהגה' הטור שם, שו"ע הרב שם סעי' ח, וכ"כ בנהר מצרים  ובשו"ת שואל ונשאל ח"ג סי' צז משנה ברורה שם וכף החיים שם ס"ק ט ועוד. אמנם מנהג בני ספרד לעטוף בתחילה רק את הראש והצוואר והוא על פי דקדוק לשון האר"י, וראה שו"ת יביע אומר ח"ז או"ח סי' א, שאף שכאמור עטיפה זו לא יוצאים בה ידי חובת המצוה מכל מקום היא תחילת המצוה, והיא נשלמת על ידי שאחר כך מוריד על גופו. וראה שם שהביא מחלוקת בין האחרונים, אם אדם שומע קדיש או קדושה תוך כדי עטיפת הראש הוא רשאי לענות, או שכיון שלא סיים עדיין מצותו יש לאסור. והוא נוקט שם לקולא, כיון שכבר התחיל במצוה, עיי"ש ראיותיו מבדיקת חמץ ועוד. על כל פנים למדנו, שאכן לקיום המצוה צריך את עטיפת הגוף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל