לתרומות לחץ כאן

מצא שטר ש"ח 200 ש"ח שנפל מפועל סודני

שלושה מובילים הגיעו את ביתנו, האחד גוי (סודני).
פירקו ופינו רהיטים לא נצרכים ולבסוף קיבלו כספם (הקבלן המוביל חילק לפועליו שכרם).
לאחר זמן מה מצאתי שטר 200 על הכביש וחששתי שמא אחד מהם איבד השטר.
לאחר זמן מה שעוד נשארו שם הגוי המשיח על פי תומו, התלונן שלא קיבל שכרו לבסוף כי איבד את השטר שניתן לו (הקבלן הביא לו בדיוק שטר אחר של מאתיים, אולי לפצותו).

א. האם עלי להחזיר השטר, אותו אני מניח איבד הפועל אם היה יהודי?
ב. מה הדין במקרה דנן שהפועל גוי, מה דיני החזרת מציאה לגוי? והאם יש פה משום לא תחונם?
ג. מה הדין במקרה שהקבלן נתן לו שטר במקום?
ד. מה הדין ולא נתן לו שטר אחר במקום?

תודה מכת"ר

 

תשובה:

שבוע טוב,

בכל מקרה מצוות השבת אבידה כידוע הוא רק ל"רעהו" . גם במקרה שהקבלן מפצה את הפועל, ואם על ידי שתחזיר לפועל את השטר לא ייחסר הקבלן, זה לא נעשה אבידת יהודי. רק שבמקרה זה אין איסור להחזיר מאחר כיון שעושה זה לתועלת הקבלן.

גם אם הפועל יהודי (מניחים שנפל ממנו משום שזמן קצר לפני כן היה שם וידוע שנאבד לו שם. ואם אינו ידוע מניחים שהוא מרוב העולם והם של המוצא ועיין בזה בשו"ת מהרש"ם ח"ג קנו) כיון שאפשר שהמאבד שם לב לאבידה לפני שהמוצא הרים אותה, ובכסף תולים ששם לב קודם, שכבר כתבו פוסקי זמנינו שהוא תקנת חז"ל שתולים כך מספק.     ועוד  שטר באמצע הכביש יש לומר שהוא  כזוטו של ים כיון שכל מי שימצא את זה לא יחזיר(שהרי לא ידע למי) ומה שבדיוק הוא מצא הוא הצלה דרך נס ( ודומה למה שכתבו הראשונים לענין מטבע שנפל לחול ראה מהרי"ק שורש ג ומשנה למלך אבידה ו ב) הרי שמן הדין הוא של המוצא רק שלפנים משורת הדין חייב להחזירו. ואם הוא כזוטו של ים ,נחלקו בזה שהרמ"א סובר שיש להחזירו לפנים משורת הדין והבית הלוי ותרומת הכרי סוברים שאין בזה חיוב לפנים משורת הדין אבל אם היא אבידה רגילה יש להחזירה כאמור ואם המוצא עני והמאבד עשיר המשמעות ברמ"א  שאינו צריך להחזיר לפנים משורת הדין.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל