לתרומות לחץ כאן

מכשיר ביבי סיטר בשבת

מכונה חשמלית שמניחים אותה בחדר של תינוק (נפרד מחדר ההורים) ואז כשהתינוק בוכה שומעים אותו דרך המכונה
האם מותר להפעיל אותה מערב שבת?
ואם כן מותר מה הדין אם מורכב על המכונה הנ״ל נורה קטנה (ירוקה או אדומה) שנדלקת בבכיית התינוק
תודה מראש

תשובה:

שלום רב

כאשר אין נורות חשמל, נראה באופן פשוט שדין מכשיר זה ככל מכשיר שמיעה שהתירו פוסקי זמנינו להשתמש בו בשבת, כאשר הוא מופעל ועומד מערב שבת, ראה שמירת שבת כהלכתה פרק לד סעיף ח ובמקורות שם בהרחבה רבה. כאשר יש נורה הנדלקת יש לדון קצת, והענין קצת תלוי באופן פעולת המכשיר [אני יוצא כרגע מנקודת הנחה שלא רק התינוק מדבר או בוכה למכשיר, שאם כן ודאי דינו כמתעסק גמור ואין מקום לחשש כלל בפרט שאינו בגיל חינוך ואינו בר דעת והבנה כלל, אלא גם האמא קצת מדבר שם, בברכה אותו בלילה טוב קריאת שמע וכו'…]. אם הנורה נדלקת גם היא על ידי אותו זרם הקיים כל הזמן ואין כאן אלא הגברת זרם ולא זרם חדש [כך מסתבר באופן פשוט], נראה שאפשר להתיר, שהרי מדובר בנורת לד ואין כאן איסור הבערה כלל, וכל החשש הוא מצד איסור בונה, דבר שלא קיים כאן לכאורה, וכיון שמדובר בפסיק רישא דלא ניחא ליה בגרמא בספק רחוק של איסור דרבנן נראה להקל. אולם אם מופעל כאן זרם חדש [לא מסתבר…] יש אולי מקום להחמיר בזה אם אין צורך מיוחד, מחמת דעתו של החזון איש שיש בסגירת מעגל חשמלי איסור בונה.

מצד חשש איסור אוושא מלתא לא נראה להחמיר, שכן ידוע שניתן להפעיל את המכשיר מראש, וכפי שהתיר בציץ אליעזר מטעם זה הפעלת ממטרות על ידי שעון שבת [אף שבזה החמיר הגרש"ז אויערבך, ומכל מקום לענין מכשיר כזה שאולי לא יופעל ואינו פומבי וציבורי כל כך, לא נראה להחמיר מטעם זה כלל, אף לאשכנזים וכל שכן לספרדים].

מקורות:

ראה עוד הליכות עולם ח"ד דף קצז.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה הדיו אם זה לזקנים שיש חשש לפיקוח נפש אבל מאידך הרבה פעמים זה ממש לא בשביל פיקוח נפש. ועוד לפעמים סתם אנשים יושבים שם ומדברים ויש קושי לעשות אצלם שבת כי זה להעביר דברים ואין עירוב במקום וכן יש נורת לד שמדברים האם יש צד להקל? חזקים וברוכים ותודה רבה על הסבלנות!!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל