לתרומות לחץ כאן

השימוש במעלית שבת

מעלית שבת נחשבת כ"גרמא".איני מבין למה זה גרמא,האם משקל האדם גורם לשינוי בזרם החשמל ולכן זה גרמא?
ואם זה נכון,הרי גרמא בשבת מותרת לכתחילה,אז למה רק לחולים וזקנים מותר לעלות בה?(לדעת המחמירים)

תשובה:

שלום רב

ראשית, בנוגע לגרם מלאכה בשבת, האם זה מותר לכתחילה או רק במקום הפסד נחלקו השולחן ערוך והרמ”א בסי’ שלד סעי’ כב [אף שדבריהם אמורים לגבי כיבוי אש כבר כתב שם הביאור הלכה שמחלוקתם אמורה בכל המלאכות].

מלבד זאת, חשוב לדעת שההגדרה של המושג גרמא מאוד עדינה וצריך לדעת בכל נושא לגופו. למשל, יש שסברו שמכשיר עם פעולות השהייה מובנות נחשב כגרמא, לעומתם טענו אחרים, שכיון שכל הפעולות העתידיות כבר גלומות בלחיצת הכפתור הראשונית, כל פעולת השרשרת נחשבת כמעשה ישיר ולא כגרמא, ולכן לא ניתן לסמוך על שום היתר בלא חוות דעת מוסמכת קונקרטית. וכך גם במעלית שבת, כיון שיש כאן תיכנון מוגדר המובנה במכשיר שיפעל באופן מסויים אין להתייחס לכך כאל גרמא.

ולכן, יש שהחמירו [בשנים קדמוניות דיברו שבעיה זו קיימת בעיקר בירידה ולא בעלייה, שמעתי שכיום בעולם הדיגיטלי קיימות בעיות רבות גם בעלייה], וחששו בזה לאיסור תורה של ממש, וזאת משתי סיבות: 1. יש מעליות שעצם הירידה נפעלת מכח היורדים, כלומר, כאשר המעלית מלאה באנשים יש שימוש מופחת בחשמל והיורדים עצמם פועלים את הירידה ואת כל ההפעלות החשמליות והנורות וכו' הנגרמות מכך. 2. במעליות אחרות, כח היורדים מנוצל לייצור חשמל, המועבר לרשת החשמל ומשם להפעלת המערכת כולה, וכיון שכאמור סברו שלא מדובר בגרמא חששו בזה לאיסור תורה של ממש. ראה שמירת שבת כהלכתה פרק כג סעי' נח.

מעבר לכך הורו הגרי"ש אלישיב והגר":ש וואזנר שהשימוש במעלית שבת יש בו "זילותא דשבת" ויש להמנע מכך. כמובן כל אחד ינהג בהתאם ליכולות שלו והוראות רבותיו, כאן הצגנו יותר את דעת המחמירים.

החשוב ביותר, הוא שגם מי שמשתמש במעלית שבת, יברר שהיא נעשית על ידי כשרות מוסמכת ומפוקחת!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לצערי, העולם נחלק לשני סוגים של אנשים – אלא שיש להם מעלית שבת, ואלה שחושבים שיש להם מעלית שבת …
    כנציג בוועד הבית, אני מזהיר כל אדם שלא יסמוך על מה שאמרו לו, אלא יברר במכוני ההלכה המוסמכים בלבד אם הם בדקו את המעלית שלו, ועד מתי אישור הכשרות בתוקף.
    אני מכיר מקרים בהם מעלית השבת לא היתה כלל מעלית שבת אלא סתם מכוונת בשעון אוטומטי, וכל מי שנסע בה פשוט חילל שבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל