לתרומות לחץ כאן

דרך לימוד

בס"ד.
שאלה נוספת לי אליכם בבקשה.
יש לי סדר לימוד יומי ב"ה ומדי פעם אני נתקל על הסדר בשאלות שמצריכות עיון עמוק וזה יקח זמן רב עד למציאת התשובה ולכן אני נוהג לשאול חברים ת"ח או אתכם (תלוי בשאלה ובזמינות) באופן שכבר ידוע להם התשובה ולא צריכים לעיון מיוחד וזאת בכדי שאוכל להמשיך ללמוד על הסדר.
האם אני נוהג נכון? או שעדיף שאקדיש זמן רב לעיונים בכל שאלה שמתעוררת ולפותרה לבד על חשבון לימוד על הסדר?
תודה.

תשובה:

שלום רב,

לעניות דעתי כדאי להקשיע מאמץ למצוא את התשובה לבד, וזאת משתי סיבות. א. כך תזכור טוב יותר. מאחר שאתה משקיע מאמץ בחשיבה אתה זוכר טוב יותר. ב. זה בדיוק הצורה להתקדם בלימוד התורה, ע"י הבנה מעמיקה שהיא באה רק ע"י מאמצים לפתור קושיות באופן עצמאי עד כמה שניתן.

הרבה הצלחה

הצטרף לדיון

18 תגובות

  1. התשובה שלכם שינתה אצלי את כיוון המחשבה וההשקפה ומהיום אני מתחיל לעיין לבד בלי לחשוש שזהו ביטול תורה באיכות. עדיין מדאיג אותי רק לגבי מציאת זמן לחזור ולחזק את מה שכבר למדתי שלא אשכח תלמודי ח"ו אם רוב הזמן אעיין

  2. מי יתן ואלו יהיו הצרות של כל עם ישראל… בהצלחה רבה! עם תכנון טוב עדייך לגדולות! אתה בהחלט ראוי לעיין ולתת מענה לשאלותיך בכוחות עצמך, יש לך ידע רב והבנה מצויינת בספרים.

  3. תודה. לקבל כזה עידוד מת"ח כמוכם גורם להסמיק. אני מתחיל בקרוב בע"ה ב"נ ללמוד בספר ארחות שבת כמו שהמלצתם לי. בע"ה שיפיג את כל הערפל מעיני.

  4. בס"ד.
    שלום ושבוע טוב,
    באותו ענין יש לי ספק נוסף לפשוט בע"ה-
    ת"ח גדול שאני מתייעץ איתו לעיתים המליץ לי ללמוד על הסדר משנ"ב והלכה ברורה (של הרב דוד יוסף שליט"א) סעיף סעיף במקביל. היינו ללמוד סעיף במשנ"ב עם הביאור הלכה ולאחר מכן את הסעיף הנ"ל בהלכה ברורה עם הבירורי הלכה.
    הענין שבאופן זה לא ייותר לי זמן כלל לעיונים נמרצים יותר וגם קצב ההתקדמות שלי יהיה איטי מאד מאד. מאחר ולמדתי בהלכה ברורה כבר כמה פעמים עד לרמה של בקיאות משביעת רצון מבחינתי , חשבתי לתת את כל כוחי דווקא במשנ"ב וללמוד גם אותה הדק היטב הדק היטב כמו שעשיתי בהלכה ברורה עד היום. וגם בהתחשב באופי שלי שאני מאד אוהב הספקים של כמות איכותית באיכות סבירה (טיפוס של סיני יותר ולא של עוקר הרים) נראה לי שזה הכי טוב בשבילי.
    מה דעתכם בבקשה?
    בהערכה ובתודה.
    נ.ב
    מדהים כיצד באמצעות דו שיח תורני באינטרנט אפשר לשנות לחלוטין השקפה ודרך לימוד ממש כמו דכתיב "כל מה שבראתי לכבודי בראתיו אף עשיתיו".

  5. לדעתי העניה אותו ת"ח אינו צודק כל כך, יש מה שנקרא "תפסת מרובה לא תפסת".. ספר הלכה ברורה מקבץ מהמון ספרים וקשה מאוד לזכור מה שהולך שם. אני הייתי שם את עיקר הדגש על משנה ברורה תוך עיון במידת האפשר גם בבית יוסף [זה מאפשר להבין הרבה יותר הרקע של הדברים, וממילא גם להעמיק מעט וגם לזכור הרבה יותר], ומייחד זמן נפרד באופן פחות קבוע לעיון קליל בספרי קיצורים כמו הלכה ברורה, ילקוט יוסף [תוך בדיקה רצינית של הדברים בפנים אם יוצא נפק"מ לדינא, כיון שסו"ס מדובר ברבני זמנינו]. יש ספרים כמו ארחות שבת שכן הייתי מצרף בצורה יותר מסודרת כי הם מאוד קלילים ועשו סדר מאוד ברור בנושאים, כך שהם עוזרים לעשות סדר בראש ולא סתם להכביד בחומר נוסף.

  6. בס"ד.
    שכבודו יידע שהתשובה הייתה מרובה בהרבה סעיתא דשמייא ב"ה וב"ש כי מה שכבודו כתב זהו בדיוק מה שרץ לי בראש.
    ההלכה ברורה נהדרת ותמיד שיש לי איזה ויכוח הלכתי אני ניגש להלכה ברורה וכל הפינות נסגרות מכייון שהבירור הלכה שלו עמוק מאד, למרות זאת על סדר הלימוד מצאתי את עצמי כמה פעמים גורס את הבירור הלכה של ההלכה ברורה ובסוף פתחתי את המשנ"ב לראות שורה תחתונה.
    בנוסף, התכנית שלי להשיג בקיאות במשנ"ב , חלקים א' וב' כבר למדתי כמה פעמים ולכן לא תהיה בעיה בע"ה. בחלק ג' אני מתקשה ולכן החלטתי בנוסף ללימוד במשנ"ב ללמוד כל היום על הסדר גם ארחות שבת יחד עם חלק ג' במשנ"ב או לפחות כשאגיע לחלק ג' כבר הכל יהיה ידידותי יותר.
    אוהב אתכם, שמחתם אותי מאד מאד. טוב להודות לה'.
    ערן.

  7. ד"א. האם המשנ"ב לא נכלל גם בספרי הקיצורים? הבנתי שרק לימוד ישירות מהשו"ע ונושאי כליו+טור בית יוסף בלבד לא חשיב כקיצור.

  8. המשנה ברורה התקבל כפוסק לא כמלקט. אם תלמד מתוך השו"ע ונושאי כליו תראה במוחש כיצד הוא לגמרי מכריע ולא מלקט סתם. ראה, שוב, תפסת מרובה לא תפסת, ברור שאין כמו לימוד יסודי של השו"ע ונושאי כליו, אבל אם רוצים להספיק ולהקיף אפשר בשלב ראשון ללמוד משנה ברורה עם עיונים בבית יוסף לקבלת רקע ברור בענין. במשך הזמן תגיע לכולל וכדומה שלומדים הלכה בעיון שם תלמד את השו"ע ונו"כ בפנים בעז"ה.

  9. בס"ד.
    תודה. עוד שאלה בנושא – אני לומד את המשנה ברורה כהמלצתכם באופן ממוקד , משתדל לסיים כל הלכה בבהירות מלאה ללא ספיקות ותהיות ולעיתים זה מצריך לקרוא כמה פעמים את המשנ"ב והביאורי הלכה ולעיין במקורות נוספים במידת הצורך וכרגיל הבעיה הגדולה ביותר שלי היא הזמן , מכיוון שבאופן זה אי"ה אוכל לסיים את המשנ"ב על שלושת חלקיה הראשונים בשנתיים. האם עדיף ללמוד מהר יותר כדי לסיים בשנה או בעיון ולסיים בשנתיים? היתרון הוא בקיאות עצומה ומוחלטת וכמובן הגדלת כח העיון ודעת התורה והחיסרון הוא מחמת שעוברים על כל הלכה שוב רק פעם בשנתיים בערך. האם נאמר גם פה לא עלייך המלאכה לגמור, ולהשאיר את ענין הזכרון בידי שמים (כמו שאומרת הגמרא במגילה ו' שלאוקמי גריסא סייעתא מן שמיא היא).?

  10. אין לי מושג איך אתה חושב תוך שנתיים לשלוט היטב במשנה ברורה… לי זה היה לוקח לפחות כפול… אין מה למהר, לדעתי אתה הולך לחיות 120 שנה כמו כלום ועוד היד נטויה…

  11. כבוד הרב,
    אני אמנם לא ת"ח, ואולם אני לומד הלכה מתוך הטור והבית יוסף, יחד עם שו"ע והבאר היטב (ומדי פעם כשאני רוצה להעמיק בהלכה, אני מתעמק במפרשים של הטור וכן בנושאי כלים של השו"ע)
    אני אישית נוהג ללכת לפי כף החיים, אז בשעת צורך אני מעיין שם כדי לדעת הלכה למעשה, וכן נעזר במשנה ברורה בהוצאת 'איש מצליח' לדעת את הפסיקה הספרדית בקיצור.
    כמו כן, אני לומד את הבן איש חי ושו"תים שונים.

    כל זה לא כולל לימוד תנ"ך עם מפרשים, גמרא וחסידות.

    האם הרב סבור שצורת הלימוד שלי טובה עבורי, או שמא יש דרך טובה יותר ללמוד?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל