לתרומות לחץ כאן

תוספת בישול במים שהיד סולדת בהם

קומקום ( שאינו חשמלי ) של מים חמים הנמצא על הפלאטה מערב שבת ומגיע לידי יד סולדת בו במשך ליל שבת. אמנם, לא יוכל להגיע לרתיחה כיון שהפלאטה עצמה אינה מגעת לחום של 100 מעלות.
האם יש איסור עכ"ז להוסיף או להחזיר את המפה או הבגד שהושם מע"ש עליו או יש בזה משום 'גרם בישול' ואסור מדאורייתא ?
תודה

תשובה:

שלום רב

באופן עקרוני, כאשר דבר אינו מבושל לגמרי, כל תוספת בישול בו אסורה [ידועה חומרתו של הגרש"ז אויערך אף לגבי ריכוך עצמות] ולאו דוקא כשמסיים את בישולו לגמרי. לגבי שיעור מבושל כל צרכו במים נחלקו הדעות: בחי' הר"ן בשבת מ ב כתב בשם הרא"ה, שכאשר המים בשיעור יד סולדת הם כבר נחשבים מבושלים כל צרכם, וכ"כ המאירי שם, וכן נראה מלשונו של הבית יוסף בסי' שיח שכתב, "ומשמע לי דכל יד סולדת מיקרי רותח", וכן הכריע בשביתת השבת בפתיחה להל' מבשל. אמנם מדברי הר"ן שם טז ב נראה שלהלכה נקט שכל זמן שאינו מבושל לגמרי דינו כמאכל בן דרוסאי, וכן הכריע באגרות משה או"ח ח"ד סי' עא אות כד. ומכל מקום קשה להקל בדבר, כיון שגם שיעור יד סולדת אינו ברור, ולחומרא נוקטים ששיעורו 45 מעלות, אבל לא מקילים בזה עד 75 מעלות!

במקרה שכבר רתחו המים בערב שבת לגמרי לכל הדעות אין בהם איסור בישול כל זמן שהיד סולדת בהם, ולדעת הרמ"א בסי' שיח כל זמן שיש בהם עדיין מעט חום.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. רציתי לדעת, האם גם דין בישול בשמן דומה למים וגם בזה יש את אותה מחלוקת מתי זה נחשב מבושל כל צרכו (נפקא מינה למי שהוסיף שמן בתבשיל בגמר הבישול אחרי שכיבה את האש והשמן התחמם שם ליד סולדת אבל לא העלה רתיחות). תודה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל