לתרומות לחץ כאן

אמירה לגוי לצורך מצוה דרבים

שאלה הרב,

במקום מצווה של רבים כדוגמת נפילת חשמל בבית כנסת..מותר לספרדי/תימני לומר לגוי שידליק את החשמל אעפ"י שזה איסור דאורייתא..הרי אנחנו לא סומכים על בעל העיטור. אני צודק?

תודה מראש

תשובה:

שלום רב

בענין זה באמת יש התלבטות גדולה, שכן בשו"ת נודע ביהודה מהדו"ק סי' לג עורר שיש למחות במנהג שנהגו במקצת קהילות שהגוי מדליק נרות לפני תפילת נעילה בבית הכנסת, ואין להתיר במקום מצוה אלא שבות דשבות ולא אמירה לגוי במלאכה דאורייתא. והקשו הפוסקים, שאם כן מדוע התיר המשנה ברורה בסי' רעו ס"ק כה לתקן את העירוב על ידי גוי. ותירצו, ששם יש חשש מכשול לרבים שלא ידעו שהעירוב קרוע אבל באופן אחר – אסור. אמנם בשו"ת אגרות משה ח"ג סי' מב התיר אמירה לגוי לצורך תפילה בציבור וקריאת התורה גם במלאכה דאורייתא, וראה קובץ תשובות ח"א סי' לב הביא שיש שנהגו להקל בזה, אלא שראוי לגדור עצמנו בכך, מחמת הפירצה הגדולה שיש בענין אמירה לגוי בזמנינו שחושבים שהכל מותר… ואמנם גם בנודע ביהודה עצמו התיר שם להדליק על ידי נכרי לצורך תפילת העמידה של נעילה, ולא החמיר בזה אלא כשהצורך הוא באמירת פיוטים בעלמא.

יום נעים!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל