שלום וברכה.
שאלתי כאן לפני כשנה ומחצה לגבי דואר שנוחת בשבת בשדה התעופה.
כעת, רציתי לשאול, לא ידעתי עד אז ולכן כעת אני שואל: שגם לגבי גוי מה שאסור שאעשה בשבת, אסור לי לומר גם לגוי שיעשה. ואם עשה צריך לחכות בכדי שיעשו.
שאלתי היא: אם אני מזמין דבר מחו"ל, ושם זה לוקח כמה ימים עד שמגיע אלי, ואני הזמנתי נגיד ביום חמישי אם משהו כזה, והרי זה עובר כמה שלבים ומדינות עד שמגיע לכאן. האם באחד השלבים שזה בשבת למשל בשבת בבוקר זה במדינה מסויימת ואח"כ במקום אחר, או אפילו בצהרים באותה מדינה אך במקום אחר, וכל זה נעשה בחו"ל ע"י גויים, האם ג"כ זה נחשב שגויי עשה בשבילי, ואסור לעשות כן לכתחילה ואם נעשה צריך לחכות בכדי שיעשו, או שזה לא נחשב.
אם זה נחשב, שאלתי היא, אם כך, כיצד ניתן בכלל להזמין ולרכוש דברים מחו"ל? אמנם כפי שראיתם ענו לי כאן שאין בזה בעיה שנוחת כאן, וכאן רובם יהודים, אבל שאלתי היא לגבי האם שגוי בחו"ל בשבת מעביר את זה למקום אחר, וזה מגיע לכאן אחר השבת, האם מה שעשה בשביל החבילה שלי נחשבת מעשה שבת ע"י גוי בשבילי או לא. האם זה מותר לכתחילה או לא.
אשמח אם אוכל לדעת זאת באופן מלא, כדי שלא אדאג יותר ואוכל בראש שקט להזמין דברים.
תודה רבה ויישר כוח לכל המשיבים ולכל האתר הנפלא הזה.
תשובה:
שלום רב
בנוגע למלאכה של גוי הנעשית עבור יהודי הכלל הוא כך: כיון שהגוי מבחינתך יכול לעבוד מתי שהוא רוצה, ויכול היה לדחות את הפעולה למוצאי שבת, אלא שהוא מעוניין לגמור מלאכתו מהר או שהבוס שלו בעבודה כך דורש וכו', נמצא שהמלאכה לא נעשתה עבורך אלא עבורו, הוא מטעמי נוחות בחר לעבוד בשבת, ולכן אין בכך כל איסור. בספרי הפוסקים הלכה זו מובאת במילים "גוי אדעתא דנפשיה קעביד". לכן מותר להזמין ארון וכדומה אצל נגר גוי, גם אם הוא יבחר לעשות אותו בשבת, אבל אם אתה מזמין ממנו משהו ביום שישי ותובע שבמוצאי שבת זה יהיה מוכן, כך שבהכרח הוא צריך לעשות מלאכתו בשבת – אסור. ראה שו"ע סי' רמד.
במקרה שהגוי עושה מלאכתו בחינם, לצורך היהודי, כאן לא שייכת הסברא שאדעתא דנפשיה קעביד, שהרי אין לו תועלת מהמלאכה, ובכל מקרה אסור.
כמו כן, אם המלאכה נעשית בבית היהודי יש בעיה של מראית העין כמבואר בהרחבה בשו"ע שם.
תודה על התשובה.
רציתי פשוט לדעת האם הכלל הזה חל גם במקרה שלי, ואני מתכוון לכך שיש חברות משלוחים בחו"ל, האם זה שעובד שם ועובד גם בשבת, האם זה שהזמנתי ביום חול, וזה לוקח כמה ימים עד שמגיע לכאן, ובדרך כלל אחד הימים גם זה שבת, האם זה שהזמנתי (לא בשבת) זה לא גורם שנחשב שאני אומר לו לעשות זאת בשבת? ואז זה בסדר?
יישר כוח.
מותר, כאמור.
אני מבין, אך שאלתי היא: האם זה שאני קונה – האם זה לא גורם שנחשב שאני אומר לו לעשות את זה בשבת, כי אם לא הייתי קונה, לא היה לו את מה להעביר בשבת ממקום למקום? שאלתי גם בסוף תשע"ד אצלכם, ואני מצטט את הרב מאיר יצחק וינד: "ברור שאינך הגורם לכך, מהסיבות שהזכרת, ומשום שמבחינתך הם היו יכולים לעשות זאת ביום חול. בהלכה יש הבדל בין קבלן הבוחר מדעת עצמו לעשות זאת בשבת, לפועל העושה זאת בציוויך."
אז אני מבין שזה לא שאני מצווה אותו ושלא שהוא עושה זאת בצוויי, אבל בכל זאת, אם לא הייתי זה שמזמין אז לא היה לו מה להעביר, וזה שהזמנתי, האם זה לא נחשב שהוא פועל בציווי?
יישר כוח.
כאמור, גם אם אתה מזמין כיון שבידו לבחור לעשות זאת ביום חול – מותר ללא חשש.
יישר כוח לכם.
שכחתי לשאול: ומה עם הבכדי שיעשו? פה כתבו לי גם שאני יכול להזמין מנגר גוי ארון, אע"פ שאני יודע שיעשה זאת גם בשבת, משום שאני לא אומר לו לעשות דווקא בשבת ומצידי יכול הוא לעשות גם ביום חול. שאלתי היא, ומה עם הבכדי שיעשו?
תודה רבה.
לא צריך להמתין בכדי שיעשו, כיון שהוא עשה זאת לצרכו ולא עבורך.
אז מתי כן צריך להמתין בכדי שיעשו?
כשהוא עושה את הפעולה עבור היהודי, למשל אם היה עושה זאת בחינם או שהיהודי דורש ממנו לעשות זאת בשבת.
השאר תגובה