לתרומות לחץ כאן

בורר בסינון דרך מזלג – המשך

בעיון מתשובה שכתבתם רציתי לשאול או לחדד. לענ"ד ראיתי שאסור להשהות את התיון (להכנת תה) מעל התה אלא צריך ישר להעלות ולזרוק כדי לא לעבור על בורר לעומת זאת בהעתק הקטע הבא נראה שאין בעיה להשהות כדי שיצא המיץ/חומץ (ואולי החילוק הוא פסולת /אוכל). שנית, חידוד לגבי סינון מה ההבדל בין סינון והשארת החלק הטוב במסנן לעומת סינון והשארת הטוב בחלק התחותון (נפה לעומת משמרת)
האם האוכל/הטוב הוא מה שנשאר למעלה -ביד או למטה.
'..מכאן התחלנו לשים לב לשני השימושים הדומים שאנחנו עושות בסכום ככלי ברירה (כמסננת):
1. בהגשת סלט שתמיד אנחנו מרימות את הסלט בין שתי כפות ומחכות קמעא שהנוזלים יזולו. אם כדי שלא תתלכלך המפה ואם כדי שיוגש סלט ולא החומץ (במקרה שזה לא רוטב אלא חומץ שפחות רצוי בצלחת).
2. שימוש שכולנו עושים באכילה שאנחנו תמיד מחכים שיזולו הנוזלים מן הכף או המזלג לפני שאנחנו מגישים לפינו את האוכל, ולו כדי שלא להתלכלך.
והיינו רוצות לדעת את הישוב של הדברים אם אפשר.
לגבי מקרה (2) זה נראה בטוח שזה מותר. כי אחרת אי אפשר היה לאכול. ומעיון באינטרנט (בפרט ב’היתר דרך אכילה במלאכות שבת’ מאת איתי מושקוביץ) הצלחנו לפחות להבין שיתכן שההיתר בשעת האכילה עצמה הוא רחב יותר מאשר היתר בהכנה שלפני האכילה, מכך שנראה שיש על כך דיון בספרות הפסיקה. בכל מקרה המחשבה שלנו היא שבשני המקרים הללו (1) בהגשה כשכבר אוכלים בשולחן, (2) באכילה עצמה מהצלחת לפה, זה מותר להשתמש כך בסכום מאחר וזה כבר בעת האכילה עצמה. בעוד שהאיסור להשתמש כך בסכו”ם כאשר מוציאים מסיר המרק הוא לפני שממש יושבים כבר לשולחן.
השאלה היא אם הדרך ליישוב הזאת נכונה. ואם אכן גם המקרה (1) וגם המקרה (2) הם מותרים.
תודה ושבוע טוב
וכל טוב
תשובה:
שלום רב

אכן כיוונתם כאן לסברא המדוייקת, כפי שהובאה בהרחבה בס’ ארחות שבת פרק ג הערה צח, וראה שם שחילקו לענין זה, בין הפרדה שאין בה תיקון חשוב, כמו זו שהזכרתם, להפרדת שמנת מחלב שיש בה תיקון משמעותי וחשוב, ומשום כך היא נאסרה במשנה ברורה סי’ שיט ס”ק סב [לעומת דבריו המקילים שם בסק סו], והביאו ראיה לדבריהם מלשונו בשער הציון שם ס”ק נח.'

תשובה:

שלום רב

ההבדל הוא גדול, בהכנת תה אופן הפעולה הוא להעביר את המים דרך התיון וכך הם מקבלים את הטעם על ידי הסינון וכו', כאן ודאי יש פעולת ברירה חשובה שאף משלמים עליה כסף… הרי מהסיבה הזו אתה משלם על שקיות תה ולא קונה חבילת עלים ללא שקיות שזולה הרבה יותר, לכן יש כאן פעולת ברירה האסורה, משא"כ בלקיחת מאכל על ידי מזלג וכדומה וכנ"ל שכך יא צורת האכילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל