לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

נטילת תרופה בשבת באופן שאינו ניכר / נטילת גלולות למניעת חולי

בס״ד , האם כאשר ישנו כאב גרון מותר לקחת סירופ בשבת, וכן מה הדין לשיעול לגבי סירופ ( האם יש לסירופ דין זהה לכדורים או שיש הקלה ) ? ומה הדין כאשר אדם יודע שבמידה ולא יקח את הסירופ, הוא מרגיש שימצא עצמו בעוד כמה זמן במצב של חולי עם צער גדול ( לא עד כדי חולה שנפל למשכב ואין בו סכנה, אלא זה פתח לחולי . ( וידוע היום שכאשר מתפתחת מחלה, במידה ולוקחים טיפול מידי זה ימנע את המחלה) ואשמח למקורות בעניין , תודה. וגם האם סירופ יכול להחשב ככפית דבש או למסוכן בכוס עם מים ולשתותו

תשובה:

שלום רב

אין הבדל בין סירופ לגלולות, כל תרופה שאינה מאכל של בריאים – אסורה בשבת.

אדם שכרגע אינו חולה ממש, אבל הוא חושש אם לא יטול תרופות יחלה באופן המתיר לקיחת תרופות בשבבת, רשאי לקחת תרופה למניעת חולי, אבל אם המחלה שעשויה להגרם לו אינה כזו המוגדרת חולי שנופל למשכב, ברור שאסור למונעה על ידי לקיחת תרופות, שהרי גם כשתגיע יהיה אסור לו לקחת תרופות מחמתה בשבת… ראה בענין זה אגלי טל טוחן ס"ק נב, שמירת שבת כהלכתה מהדורה ישנה פרק לד הערה לו בשם הגרש"ז אויערבך, ושו"ת אגרות משה או"ח ח"ג סי' נג. אגב מניעת מחלה מותרת גם אם הוא חושש שאם לא יקח עכשיו תרופה יחלה במוצאי שבת.

מותר לקחת תרופה בשבת באופן שאינו ניכר לעין, כלומר לערב אותה כבר מערב שבת במשקה ולשתותו בשבת, אבל בשבת עצמה אסור לעשות תערובת כזו, אף שבשעת השתיה זה לא ניכר. כך מבואר בגמרא בשבת דף קח ע"ב ואליבא דרש"י שם ודלא כתוס', וכך הובא בם הגרש"ז אויערבך בס' ארחות שבת ח"ב פרק כ הערה קפח, ע"פ דעת המשנה ברורה בס' שכח סעי' כא שהעתיק את דברי רש"י שם להלכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל