שלום וברכה.
רציתי לשאול האם פסוק שמופיע על מעטפה וכד' שאינו מהתורה אלא מחז"ל כגון "כל המציל נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא" וכד' טעון גניזה והאם מותר לשלוח לכתחילה כזה פסוק כאשר יש סיכויים שמקבלו יזרוק אותו לפח. כמו"כ רציתי לשאול אם עושים מקף או נקודה בין כל שתים או שלש מילים מפסוק כנ"ל או מפסוק מהתורה האם זה פוטר אותו מהגניזה והאם מותר לשלחו למי שעלול לזורקו לפח. תודה רבה
תשובה:
שלום רב
בכל מקרה שבו הכוונה היא אכן למאמר חז"ל יש חיוב גניזה ולא יועיל המקף, וכך הוא בדוגמא שהזכרת, אבל כאשר מדובר בצחות לשון והכוונה אחת ממה שנתכוונו לה חז"ל, אין חיוב גניזה.
מקורות:
,ראה שו"ע יו"ד סי' רפד סעי' ב.
תודה על התשובה.
לאחר מכן בדקתי וראיתי שבמשנה כתוב "כל המקיים נפש אחת
" וכו' אם כותבים "כל המציל" במקום "כל המקיים" וכן"כאילו הציל עולם" וכו' במקום" "כאילו קיים" האם זה פוטר מן הגניזה ומותר לשולחו אפילו שיכול להיות שיזרק? (הפסוק נכתב בשלמותו :כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם מלא) תודה יהונתן
מסופקני אם זה יעזור, כיון שכאן יש משעות בעצם האמירה ולא רק בניסוח. אינני יודע.
השאר תגובה