לתרומות לחץ כאן

בדיקת שעטנז / מדידת בגד לפני בדיקת שעטנז

  1. שלום כבוד הרב,

יש לי בבקשה מספר שאלות על שעטנז.

1) האם מותר למדוד בגד בחנות וכדומה, לפני שליחתה לבדיקת שעטנז?
במידה כמובן שלא כתוב על תווית הבגד צמר ו/או פשתים. הרי קצת קשה לקנות בגד ולשלוח אותו לבדיקה, מבלי למדוד אותו קודם.
* רק לציין בהקשר הזה שיש לי מעיל חורף של בגיר אך שאין עליו תוית של "ללא חשש שעטנז". אז התקשרתי לרב של בגיר הרב ישראל נוימן שליט"א, שאמר לי שהוא אכן לא נותן את ההכשר שלו על המעילים האלה, מפני שהם מיוצרים ע"י חברות אחרות בחו"ל, ובגיר קונה אותם כבר עשויים. למיטב ידיעתו בגיר כנראה שולחת אותם לבדיקה מדגמית, אך זה לא מספיק בשבילו בכדי להכשיר אותם, וכל מעיל צריך להשלח לבדיקה ע"י הקונה של המעיל.
כמובן שגם במקרה הזה ישנה שאלה האם מותר למדוד את המעיל הזה לפני ששולחים לבדיקה?

2) האם ז'קט שכתוב על התווית שמיוצר כולו מפוליאסטר 100%, כולל הבטנה, צריך לעבור בידקת שעטנז במעבדה?

3) האם ישנו כיום חשש שעטנז בנעליים מסויימות שנמכרות בחנויות?

4) האם צריך לשלוח כובע קסקט שכתוב עליו שעשוי מצמר ופוליאסטר לבדיקה?

תודה רבה מראש על התשובות.
בברכה
תשובה:

שלום רב

  1. כאשר יש ספק אם יש בבגד שעטנז מותר ללובשו לצורך מדידה [ובודאי שעטנז יש ראשונים שאוסרים זאת]. ואין הבדל אם כבר קנה את הבגד או לא, כל זמן שאין הכוונה ללבישה אלא למדידה.
  2. מעיקר הדין אין חיוב בדיקה, אולם ראוי לבדוק מכיון שיש חשש שעטנז בביטנה ובכריות ייצוב. אם קנית במקום חרדי תוכל להתעניין במעבדת שעטנז אם שמעו רעותא על אותו מקום.
  3. לא. אא"כ יש ריפוד צמר בפנים כמו שמצוי במגפיים.
  4. מצוי שיש בו שעטנז.

מקורות:

  1. כן מסקנת אחרוני זמננו ה”ה שו”ת חלקת יעקב יו”ד סי’ ק”ע שו”ת מנחת יצחק ח”ד סי’ ט”ו שו”ת באר משה ח”ב סי’ ק”א צ ק”ג שו”ת שבט הלוי יו”ד סי’ קס”ט ושו”ת חשב האפוד ח”א סי’ קל”ז אך נישוכו דזה ספק פסיק רישיה או שזה ספק דרבנן שהרי רוב בגדים כיום אינם שזורים ולר”ת אינו כלאים מה”ת ועוד כמה סברות עיי”ש
    אולם, הגר”י נויבירט במכתב שהובא בהליכות שדה גליון מנ”א תשמ”ט מחלק לענין זה בין בגד שיש בו הנאה ישירה ומידית כמו מכנסים שאסור ללובשו אף למדידה לבין בגד עליון, והסכים עמך מרן הגרי”ש אלישיב זצ”ל.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה!

    בקשר למגפיים, ראיתי כאן בטבלה הזו אצלכם באתר שגם עם התפירות יכולות להיות לעתים בעיות: http://din.org.il/2016/01/04/%D7%91%D7%93%D7%99%D7%A7%D7%AA-%D7%A9%D7%A2%D7%98%D7%A0%D7%96-%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%93%D7%AA-%D7%91%D7%92%D7%93-%D7%9C%D7%A4%D7%A0%D7%99-%D7%91%D7%93%D7%99%D7%A7%D7%AA-%D7%A9%D7%A2%D7%98%D7%A0%D7%96/

    השאלה היא מה קורה עם נעליים מהסוג של Timberland וכדומה, וגם מיועדות להליכה בטבע ובהרים וכדומה. האם יכולות להיות בעיות בתפירות של נעליים מהסוג הנ"ל?

    שוב תודה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל