לתרומות לחץ כאן

חילול שבת לצורך גוי

שלום רב,
את השאלה שאול בחור שנשאוי לגויה והם בתהליכי גיור מתקדמים, הבחור לומד בישיבה ורציני מאוד, ירא שמיים, וגם אשתו מראה רצינות גדולה להתגייר.
בשבת שעברה האשה הרגישה מאוד לא טוב והזמינו אמבולנס והרופאים לא הצליחו לטפל בה בבית ולקחו אותה לבית חולים, בזמן הזה התעוררה ילדה שלהם בת ארבע ובכתה שהיא רוצה עם אמא. הבחור בלית בררה נסע עם האמבולנס אתם בלי לעבור על אסורי דאורייתא. פה ושם הוא הזיז דברים שהם מוקצה. הבחור בכאב גדול שואל האם החילול שבת שהוא עשה חמור מאוד, אם הוא היה צריך להשדל בכל מחיר לא ללוות את האשה כאשר היה חשש להתקררות מצידה בתהליך ההתקרבות ליהדות לראות שבעלה לא מתחשב במצב המסוכן שהיא נמצאת.
תודה רבה

תשובה:

שלום רב

ראה, באופן כללי התירו לחלל שבת לצורך גוי משום איבה. כמובן ההלכה הזו אמורה בדרך כלל לרופא שכאשר הוא נמנע מהטיפול בחולה יש איבה, אבל בסיטואציות מסוימות זה יכול להיות גם באדם אחר, כמו במקרה שהזכרת. ומכל מקום לגבי דבר שאינו איסור גמור מן התורה, כמו נסיעה באמבולנס שהוא רק "זילותא דשבת" אבל את עצם המלאכה מבצע נהג האמבולנס יש להקל. מטילטול המוקצה מן הדין היה להמנע, שכן את זה מן הסתם החולה עצמה יכולה היתה לעשות.

באופן כללי יש להתייעץ עם בית הדין המגייר על עצם המגורים המשותפים בבית, שזה בעיה הרבה יותר חמורה של ייחוד יומיומי עם גויה, ומן הסתם גם מגיעים למצבים חמורים מהייחוד לבד, שהרי הם חיים כבני זוג נשואים.

בהצלחה רבה

מקורות:

המקור לכך שאין לחלל שבת לצורך הצלת גוי, הוא ביומא פג ע”א.ובשולחן ערוך סי’ של סעיף ב, וראה במשנה ברורה שם ס”ק ח על אופן הנהגתו של רופא הנדרש לעשות פעולה כזו, והחילוקים שיש בזה בין מלאכה דאורייתא למלאכה דרבנן המותרת במקרה שלו כדי שלא יבואו לידי איבה. וע”ע שמירת שבת כהלכתה פרק מ סעיף יז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל