לתרומות לחץ כאן

חימום לחם על קמין בשבת

נשאלתי אודות תנור חימום (מסוג קמין עם עצים) ורוצים להניח עליו לחם בשבת אם מותר והנה מצד מיחזי כמבשל אין כאן כיון שאין זו דרך בישול וכמ"ש מרן ברנ"ג ס"ה אך מה שנסתפקתי אם יש לחשוש שמא יחתה (ואף שמרן שם לא חשש אפשר שזה משום שהוא ע"ג קדירה והו"ל ככירה גרופה) או שכל שאינו דרך בישול אף לשמא יחתה לא חוששים ועוד שי"ל שלחם חשוב מצור"ל ע"פ מ"ש דכל מידי דאית ביה מיחא מצור"ל אם אפשר תשובה בזה ותומ"ר.

תשובה:

שלום רב

במשנה ברורה שם ס"ק קג מביא את דברי המגן אברהם שכתב שאין היתר לחמם מאכלים על תנור בית החורף אלא רק לסמוך אליו, למרות שמן הסתם לא היה דרכם לבשל שם, אלא אולי לחמם מעט את המאכלים המבושלים בשבת, אינני יודע אם זו ראיה ברורה, כי באמת לא ברור לי די הצורך למה היה משמש אותו תנור, אף שברור לי שעיקרו היה לחימום הבית.

על כל פנים, ברור שהגדר של מיחזי כמבשל אינו ממש כפשוטו, שהרי גם על בלע"ך אין דרך לבשל, ובודאי לא על פלטה חשמלית, ואעפ"כ אסרו בבלע"ך ולרוב הפוסקים גם פלטה [למעט שיטת הגר"ע יוסף זצ"ל וספקו של האגרות משה בענין], לכן נראה שכיון שעצים הוא דרך הבישול הרגילה, לא ניתן להקל בזה בגלל הכנסתם לקמין, אבל אינני יודע ברור.

מפשטות הסוגיות נראה שבמצטמק ורע לו אין כל חשש של שמא יחתה, וכל האיסור הוא רק משום מיחזי כמבשל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל