ביעור חמץ בערב פסח שחל בשבת

ערב פסח שחל בשבת מבער החמץ שנשאר בשבת. מדוע לא חששו חכמים שמא יוציא חמץ כהרגלו מביתו ויבוא לידי הוצאה, ואף לפעמים לידי הבערה בשבת, כמו שחששו חז״ל לענין ד׳ מינים ושופר?
יישר כח

תשובה:

שלום רב

שני טעמים בדבר:

ראשית, כיון שלהלכה אין חובה לשרוף את החמץ בדוקא [כשיטת רבי יהודה] אלא הביעור הוא בכל אופן שהוא, מעשה הביעור אינו כרוך בחילול שבת וממילא אין טעם לבטלו. יתר על כן, באופן עקרוני כלל אין חיוב לבער חמץ… אדם שתכנן את עצמו מראש ולא השאיר חמץ כלל, גם קיים את חובתו באופן עקרוני [יש שחילקו לענין זה בין מצות תשביתו למצות בל יראה, אין כאן המקום להרחיב, אבל בכל מקרה מדובר במצוה קיומית ולא חיובית, כלומר לכל הדעות אין חובה לשייר חמץ כדי לקיים בו את מצות הביעור].

ב. לא מצאנו בשום מקום שחכמים ביטלו איסורי תורה אלא רק מצוות עשה כמו שופר ולולב, איסור חמץ שחיובו כרת חמור לאין ערוך ממצות עשה של שופר ולולב.

בהצלחה רבה ויום נעים

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל