לתרומות לחץ כאן

חימום של מזגן לחולה קשיש /קטן בשבת

בס"ד
בדרשת הרב אצלנו, אמר שאם ילד קטן או קשיש שחולים בשבת כלומר: מתלוננים על קור, וצמרמורת יש לקרוא לגוי שידליק את החימום מאחר "וכולם חולים בקור". ששאלתי אוותו איך בדיוק נאתר גוי בשעה 2 בלילה והקשיש מחרחר ומצומרר ? הרב התחמק והתפתל . שאמרתי שיש כאן ספק פיקוח נפש אפשר להדליק את המפזר חום או המזגן מאחר ואין בהם חוטי להט גלויים על מנת לחמם את החולים , ענה" צריך עיון.
נראה לי שסברתי נכונה בהתחשב בתנאים המיוחדים. מה הדין ?

תשובה:

שלום רב

יש כאן הבחנה שחייבת להיות ברורה! האמירה שהכל חולים אצל צינה, פירושה שזקן או ילד כאלו נחשבים "חולה שאין בו סכנה" שמותר לומר לגוי לחמם את הבית עבורו אך אסור בהחלט לחלל שבת עבורו אפילו בשינוי או במלאכה דרבנן!!!

כדי להתיר חילול שבת צריך להגיע למצב של ספק פיקוח נפש שזה כבר חולה שיש בו סכנה! במדינת ישראל כיום, כל עוד אתה גר בבית נורמלי ולא על ספסל ברחוב זה ממש לא המציאות, יש שמיכות וכו', אא"כ יש מחלות נלוות שמסכנות אותו.

שבת שלום!

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בס"ד
    אדם פשוט מן הישוב צריך להכריע על סמך דעתו האישית והבלתי-מקצועית באמצע הלילה אם האדם שמולו במצב של ספק פיקוח נפש שזה חולה שיש בו סכנה?
    אז יש שמיכות – האם זו הסיבה שבגללה אנשים נמנעים להפעיל את החימום בבית?
    אז במצב הזה עדיף להתקשר ולהזמין רופא תורן שיבוא לבדוק את החולה ?

  2. אם אכן אתה מסופק אין ספק שמותר לחלל שבת, אבל מדובר במקרה מאוד מסויים, באופן נורמלי אדם שקר לו עשוי להצטנן מעט וקצת לסבול, אבל זה רחוק מפיקוח נפש. יש מן זילות במושג פיקוח נפש, ויש אנשים שמבחינתם כל צורך אמיתי כבר נכלל בסיסמה הזו, צריך לדעת שספק פיקוח נפש פירושו סכנת חיים… כמובן לא צריך להכנס לסכנה מידית ומוחשית ממש, אבל ההגדרה היא זו.

  3. להעיר שבנוגע לחולה שאין בו סכנה – ישנם מגדולי הפוסקים שמתירים לעשות לו אפילו מלאכה דאורייתא בשינוי ולפי"ד ה"ה לקטן שצורכיו כחושאב"ס (ר' שש"כ מהדורה חדשה פל"ג ס"ב והע' י"ח).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל