לתרומות לחץ כאן

אדם שלא ידע לברך את כל ברכת המזון

שלום וברכה!
האם אדם שיודע את "ברכת הזן" בעל פה ולא את שאר ברכת המזון, ונמצא במקום שאין שם ברכונים , יוכל לברך לפחות ברכה זו?
תודה רבה!

תשובה:

שלום רב

בענין זה נראה לעשות חלוקה כזו: אדם שיודע לומר את כל ברכת המזון אבל לא באופן מדוייק, אם הוא יודע לומר את ראשי הברכות ועיקרן, ויודע להזכיר גם ברית ארץ ותורה שהם הדברים המעכבים בברכת המזון, נראה שעדיף שיאמר באופן משובש שיוצא בו בדיעבד משלא יאמר כלל.

אולם גם אם אינו יודע כלל את שאר הברכות נראה שיש טעם לומר את ברכת הזן לבד, וזאת על פי המבואר בסי' רח סעי' יז שמי שאומר ברכת הזן לבד על תמרים יצא ידי חובתו ואינו אומר מעין שלוש, הרי שברכה זו עומדת לעצמה, והיא חיוב בפני עצמו, אף שברור שידי חובת הברכת המזון בשלימות לא יצא ואם יוכל לברר הוא חייב לעשות זאת.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. וויש להעיר שמרן הגרע יוסף זצל פסק בספרו הליכות עולם חלק ב עמוד עא שאם לא יודע את שלשת הברכות הראשונות אין לו לברך כלל וגם לא את הראשונה שהרי הם מעכבות זו את זו.
    והביא שכתבו כן הרבה פוסקים ושכן גם הוכיח המגן אברהם מהרי״ף וממרן השוע בסי קצד ג. ובספק ברכות ראוי להחמיר. ושכן מוכח מתוס ברכות כ עב. וכ"כ המשמרות כהונה שם. וכ"כ בשו"ת משכנות יעקב מקרלין (סי' עח). וכן העלה בשו"ת תפארת אדם (חאו"ח סי' ד). אלא שהמשנה ברורה שם פסק כדברי הרב אבן העוזר דס"ל שאין הברכות מעכבות זא"ז.
    ולמעשה כתב שיש עצה למי שלא יודע יומר קיצור הברכה והוא. בריך רחמנא וכו עש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל