לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מצות כתיבת ספר תורה / תחנון ביום הכנסת ספר תורה

א. האם יש חיוב על קהל המתפללים בבית המדרש לקנות ספר תורה? (אין לנו ספר תורה ששיך לנו, יש לנו בהשאלה ובעוד כחודש אנו צריכים להחזירו), שאלתנו האם ניתן לחייב את המתפללים שעדיין לא תרמו?

ב. ספר תורה שמשתתפים בו הרבה אנשים ותורמים אותו לביהמ"ד והשמחה רבה כמו שכתבתי לעיל שאין לנו עדיין ס"ת, האם מברך שהחיינו/ הטוב והמטיב?

ג. האם אומרים תחנון ביום הכנסת ס"ת בשחרית/במנחה? (כמו שציינתי השמחה רבה לאין ערוך, אנשי הקהילה סופרים את הימים לקראת המעמד ברוב רגש).

ד. כככל, מה דינו של ספר זה היות ותורמים אותו לביהמ"ד כבמתנה האם שייך כאן השאלה, האם יש כאן מצוות כתיבת ס"ת וכו'?

תשובה:

שלום רב

א. בזמנינו נראהשלא ניתן לכוף את בני הקהילה לקנות ספר תורה, כי יש בכל עיר בתי כנסת רבים, ואם בית כנסת זה לא יפעל יוכלו תמיד להתפלל במקום אחר.

ב. לענין ברכת שהחיינו בכלל נחלקו הדעות, גם בספר תורה של אדם אחד, כמובא בבאר היטב בסי' רכג ובשער אפרים שער ד אות לד, לכן נהגו להביא פרי חדש או בגד חדש ולברך עליו, וכך תוכלו לעשות גם אתם על ידי אחד המתפללים שיברך בקול עבור כולם.

ג. יש שכתב שאם כבר מתאספים לשמחת הכנסת ספר התורה ומתפללים שם מנחה אין אומרים תחנון, אבל קודם השמחה יש לומר. ראה ס' פרי השדה ח"ג סי' קפד.

ד. על השאלה אם יש מצות כתיבת ספר תורה בכתיבה משותפת נחלקו הדעות, ראה מנחת חינוך מצוה תריג שמסתפק בזה ועי' הגה' רעק"א סי' רע נקט שלא יוצאים ידי חובה, וראה בס' המפתח על הרמב"ם פ"ז הל' א שהביאו בזה דעות רבות לכאן ולכאן, והמנהג להכריע כדעת הסוברים שמקיימים בכך מצוה זו. בכל מקרה יש בכך מצוה רבה של העמדת בית הכנסת בצורה המקודשת ביותר, והשמחה רבה עד מאוד!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל