לתרומות לחץ כאן

שינוי טמפרטורה במדחום בשבת

שלום ושבוע טוב.

רציתי לשאול לגבי שעון קיר בשבת.

יש לנו שעון קיר בחדר. שעון קיר דיגיטלי, שמראה גם טמפרטורה של החדר. יש לי אותו כמה שנים, ולא חשבתי על כך, ורק עכשיו אני חושב ורוצה לשאול:

האם בשבת זה מותר או לא, כי ראיתי למשל שכשהמזגן מתחיל לפעול ולחמם את החדר, זה לא מתחיל ישר לשנות את הטמפרטורה בחדר, ורק לאחר כמה דקות זה משתנה. אבל סוף זה משתנה ושאלתי היא האם מותר להשתמש בזה בשבת או לא.

אין לי אפשרות לנטרל את הטמפרטורה בשעון, ולכן אני שואל זאת.

חשבתי אולי להחליף את השעון, אבל (ואיני אומר שזה מצדיק, אם זה חילול שבת) אני מחפש דיגיטלי עם מספרים גדולים, וראיתי שלצערי היום כבר רוב גדול של השעונים הללו, כבר באים עם תצוגה של טמפרטורה.

לכן אני שואל מהי ההלכה, האם זה קשור לאשכנזים או לספרדים, אני ספרדי אם זה יכול לעזור בנידון. כל השבת חשבתי על זה, והסתכלתי ולכן אני שואל אתכם ישר כעת,במוצ"ש.

תודה רבה ויישר כוח מראש לכל המשיבים.

תשובה:

שלום רב

אינני מבין את הבעיה, אם הבנתי נכון מדובר על מדחום הפועל מעצמו ללא כל פעילות בשבת מצידך, ואם כן מה בעצם הבעיה? יש הרבה כלים חשמליים שפועלים בשבת על ידי שעון שבת וכדומה, כמו המזגן אור החשמל ועוד, המדחום אינו מחוייב בשמירת השבת…

יום נעים.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. שלום.

    אני אסביר יותר.

    בשעון הקיר יש מדחום שמראה את טמפרטורת החדר ומתי שהמזגן מתחיל לעבוד על חום, אחרי דקה או קצת יותר או פחות, מכיוון שהחדר מתחמם מעט אז הטמפרטורה של החדר עולה ואז במדחום בשעון, המספר של הטמפרטורה משתנה, למשל לפני כן היה 21 מעלות, אחרי כמה דקות, נהיה 22.5. האם זה בסדר או שזה אסור? שמשתנה בשעון הטמפרטורה?

    יש כאן הרבה שעונים כאלה ושאלתי היא האם זה מותר בשבת או לא? אם אתם יכולים להיכנס לכאן תוכלו לראות, היכן שכתוב 86 זה הטמפרטורה, ושאלתי האם זה מותר בשבת לשימוש שהמספר שם משתנה בשבת האם זה לא חילול שבת?

    http://www.ebay.com/itm/Voice-Control-Digital-Snooze-Clock-Alarm-LCD-LED-Display-Blue-Backligh-Date-Time-/400930774660?var=&hash=item5d59561e84:m:mHRbxsdJzuuJtOwhEpdLYcg

    תודה רבה.

  2. אז זה לא מה שנקרא רישומים דיגיטליים כמו במקרר? והאם ראיתם את הדוגמא שהבאתי באתר באיביי?

    תודה רבה וסליחה על ההטרדה… פשוט איני רוצה לדאוג בשבת הבאה.

  3. במקרר הבעיה היא שאתה מפעיל את החיישנים על ידי פתיחת הדלת, ולכן פתיחת דלת המקרר דומה ללחיצה על מתג החשמל, כאן המדחום עובד לבד בלי כל קשר למעשיך.

  4. אז בקיצור זה שמזגן גורם לזה לשנות את התצוגה ולשנות את הטמפרטורה – לא נחשב שזה בגללי.

    אבל, אם כשאני נכנס וסוגר את הדלת אחרי, וכך גורם (למרות שאני מתכוון לכך) שהחדר מתחמם בגלל שלא נכנס קור מהחדר השני לחדר שלי, ואז גם משתנית התצוגה בשעון, הטמפרטורה, האם גם אז זה נחשב שלא בגללי ואין בזה חילול שבת, או שאז כן?

    יישר כוח.

  5. השינוי שנובע מפתיחת הדלת נחשב לגרמא רחוקה ואין בו איסור, אלא אם כן הרגש של המדחום מאוד עדין ובכל פתיחה הוא משתנה [שגם בזה יש להקל בעיקר לספרדים, משום שמדובר בפסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן של כתיבה שאינה מתקיימת, ומ"מ המחמיר תבוא עליו הברכה], כמבואר בשו"ת מנחת שלמה סי' י. לגבי מזגני אינוורטר יש שהחמירו [ללא כל קשר למדחום שלגביו אין כל בעיה], מזגן כזה כדאי לעשות לו התקן שבת.

  6. רק רציתי לומר: שביררתי אצל שערי הלכה ומשפט ודיברתי שם עם הרבנים וגם עם הרב אופיר מלכא שליט"א,http://www.shoam.org.il/ והם אמרו לי שלספרדים, וכן דעת הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א, אין חשש במזגני אינוורטר ואין צורך בהתקן שבת. והסבירו לי, שאמנם המזגן הזה הוא יותר רגיש ממזגנים רגילים, אבל מ"מ, עדיין השינוי לא קורה באופן מיידי ולוקח לו זמן עד שהוא מתחיל לעבוד ולכן אין צורך בהתקן שבת. אני העברתי את מה שאמרו לי.

    תודה רבה.

  7. אינני אוהב את ההחלטה שלספרדים מותר… השאלה היא שאלה עקרונית חוצה גבולות ועדות, יתכן שדעתו של הגר"י יוסף הראשון לציון להתיר, אבל מדובר בשאלה חדשה ויש שאוסרים, קשה לומר שזו הלכה גורפת לספרדים… אין על זה שו"ע ורמ"א וכו' והואיל ויש שאוסרים, אני הייתי משתדל להחמיר, והוצאות שבת חוזרים…

  8. בכל מקרה, למרות זאת, אני גם דיברתי עם משמרת השבת לגבי התקן שבת למזגן כזה, והם אמרו לי שבינתיים אין להם התקן שבת למזגן כזה עילי, ושצריך להשאיר את החדר סגור, את החלונות והדלתות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל