לתרומות לחץ כאן

האפ אפשר לבקש מאדם לעשות מלאכה למרות שלא הבדיל כלל

בסד
שלום רב!
1.האם אדם חרדי ששומר שבת ,מקבל עליו את השבת ומוציא את השבת בהבדלה, רשאי לומר ליהודי שלא שומר תורה ומצוות שיעשה עבורו מלאכה במוצאי שבת קודש ובכל ששת ימי החול ,למרות שהוא יודע שאותו יהודי לא אמר "ברוך המבדיל…" ?
2. אשה שמתפללת ערבית של מוצאי שבת קודש ואומרת בתפילת 18 :"אתה חוננתנו" יכולה לעשות מאלכה בסיום ערבית או שצריכה לומר "ברוך המבדיל בלי שם ומלכות ?
והאם יכולה לומר לפני ערבית "ברוך המבדיל .." ואז להתפלל ערבית עם אתה חוננתנו ואז לעשות הבדלה על הכוס ?

תשובה:

שלום רב,

  1. מותר לומר ליהודי שאינו שומר שבת לעשות מלאכה (ביום חול כמובן) למרות שלא עשה הבדלה. (שו"ת שבט הקהתי ח"א סי' קלג).
  2. אם אמרת אתה חוננתנו, אין כל צורך לומר גם ברוך המבדיל. ולפני תפילת ערבית אין טעם לומר ברוך המבדיל אם מיד את הולכת להתפלל ערבית.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ישר כח לכבוד הרב.
    תשובה מעניינת וגרמה לי לנסות להבין אם כן אז מדוע צריך בכלל לומר "ברוך המבדיל".
    מכוון שאין כרגע בידי את שבט הקהתי, אז חיפשתי בגוגל..
    בהתחלה הסתכלתי בילקוט יוסף שבת א סימן רסא סעיף ג שכתוב:
    "במוצ"ש, מי שמוסיף מחול על הקודש, וטרם הוציא מעליו שבת, מותר לומר לחבירו שכבר הבדיל [בתפלה] לעשות לו מלאכה בשעה זו."
    ובהערה מבואר ש-"הנה לענין מוצאי שבת, אין היחיד נגרר אחר הרוב..והוא הדין במוצאי שבת כשכבר הגיע זמן חול, שאין שום טעם בהוספתן."

    לכאורה מבואר מזה שהרב מצריך שהחבר יבדיל, לפחות בתפילה؟!

    המשכתי לבדוק באינציקלופדיה הנפלאה של דעת , ואכן מצאתי טעם להקל לומר לעשות מלאכה אף לאלו שלא אמרו "ברוך המבדיל" ואין בזה משום מסייע לעוברי עבירה –

    מי שמאחר תפלתו במוצאי שבת או שממשיך סעודתו בלילה, מותר לומר לחברו שכבר התפלל והבדיל בתפלה לעשות לו מלאכתו486.

    לא התפלל ולא הבדיל על הכוס וצריך לעשות מלאכה, יאמר המבדיל בין קודש לחול ויעשה מלאכתו487, ואחר כך יברך על הכוס ברכה גמורה של הבדלה488, ובמוצאי שבת ליו"ט יאמר המבדיל בין קודש לקודש489.

    ונחלקו ראשונים בנוסח הבדלה זו:
    יש סוברים שאין צריך להזכיר בשם ומלכות, שכל עיקרה באה להיכר בלבד ללוות את המלך490, ואין צריך שיאמר כל הלשון של הבדלה491, ומכל מקום יאמר בלשון ברכה, היינו: ברוך המבדיל בין קודש לחול492,

    ויש אומרים שאף ברוך אין צריך, שמכיוון שאין אומרים שם ומלכות אין זו ברכה493.

    ויש מהראשונים סוברים שצריך לברך בשם ומלכות, במטבע קצר בלי חתימה, היינו: בא"י אמ"ה המבדיל בין קודש לחול494, שאינה גרועה מברכת הפירות וברכת המצות495, ובלי שם ומלכות אינה ברכה והבדלה כלל496.
    ויש מראשונים אלה המצריכים שם ומלכות סוברים שאפילו אם הבדיל בתפלה עדיין אסור במלאכה עד שיאמר המבדיל בשם ומלכות497.

    במה דברים אמורים להיתר מלאכה, אבל לאכול ולשתות אסור, אפילו אם התפלל ואמר המבדיל בין קודש לחול, עד שיבדיל על הכוס498

    ע"כ דברי האינציקלופדיה.
    http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=3220

    וכעת נשאלת השאלה – האם מותר לומר לעשות מלאכה מפני שיש שמקילים גם בלי לומר "ברוך המבדיל". אם כן, מה בנוגע לתת אוכל למי שלא הבדיל؟ לכאורה זה בעיה יותר מאשר לומר לעשות מלאכה؟

    כ"כ, הופיע בגליון לשבת של האתר – שאלה לגבי חימום מרק על פלטה שעתידה להידלק ע"י שעון שבת. לא כל כך מצאתי את השאלה הזו כאן, אבל רציתי לומר שנתנו לי עצה טובה בעבר להקפיא את המרק. כך יש שני סניפים להקל לשים את המרק על הפלטה – גם גרמא וגם מוצק/יבש.
    יש לציין שהרב ואני שנינו תימנים שגם כך נהגו לשים רטוב מבושל כדעת הרמב"ם ורק בארץ התחילו להחמיר, לכן אולי זה גם גורם לסמוך להקל, ולא מתאים אולי לשאר העדות שהחמירו גם בחו"ל.

    שבוע טוב ומבורך

  2. 1. אין ספק שאסור לעשות מלאכה לפני הבדלה. השואלת שאלה אם מותר להנות ממלאכה שנעשתה בלי אמירת הבדלה, ובזה התירו שאין איסור הנאה ממעשה שבת בפעולה הנעשית במוצאי שבת לפני הבדלה, למרות שעושה המלאכה היה חייב להבדיל.
    2. חלילה להניח דבר קפוא, ההגדרה של נוזל ומוצק היא לפי מצבו בטמפרטורת החדר, הקפאה לא מועילה בזה, כידוע מדברי הגרעק"א בסי רנג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל