הפסק טהרה אחר קבלת שבת

רבני בית ההוראה
א' טבת ה'תשע"ו

1 האם ניתן לעשות הפסק טהרה אחר הדלקת נרות לאלו שנוהגים לקבל שבת על ידי ההדלקה
ואם לא.

2 האם מהני תנאי לצורך זה
3 ואם הבעל התפלל כבר מעריב ויש דעות שהאישה נגרר אחר בעלה 4 וכ״ש אם היא בעצמה התפללה מעריב
5 וכן במקרה שכבר עשו קידוש מבעוד יום בימי קיץ
תודה מראש!

תשובה:

שלום רב,

לכתחילה יש לעשות הפסק טהרה לפני קבלת שבת, ואם לא הספיקה לבדוק לפני הדלקת נרות תתנה שאינה מקבלת עליה שבת בהדלקה ולאחר שתבדוק תקבל שבת. אולם בדיעבד גם אם כבר קיבלה שבת היא יכולה לעשות הפסק טהרה.

מקורות:

ראה ש”ך סי’ קצו ס”ק ד שנחלקו בכך הדעות, האם קבלת שבת נחשבת כלילה לענין הפסק טהרה, והכרעתו שם לדינא, שדין תוספת שבת נאמר רק לגבי קדושת השבת, אך לענין הדינים התלויים ביום ולילה כמו הפסק טהרה או ספירת העומר, נחשב זמן זה עדיין כיום. וראה עוד ברמ”א שם סעיף א.

3 תגובות

    חיים ב.:

    יש כזה אפשרות שאשה מתנה על הדלקת נרות, כלומר מועיל תנאי על הדלקת נרות שלא תקבל בזה שבת?

    רבני בית ההוראה:

    בהחלט, משתמשים בזה לעיתים גם כאשר יש צורך דחוף לנסוע לאיזה מקום לאחר ההדלקה. אלא שלכתחילה לא עושים זאת מכיון שעיקר מצותה על ידי קבלת בת וגם משום שיש שפקפקו אם תנאי זה מועיל, ראה רמ”א סי’ רסג סעי’ י ומשנה ברורה שם ס”ק מד.

    יוסף ביטון:

    ראיתי בשבט הלוי סימן קצ״ו שמוטב לעשות הפסיק טהרה קודם ההדלקה (כמובן שיש לה מספיק זמן להדליק לפני כניסת שבת) מלהדליק ולעשות תנאי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *