לתרומות לחץ כאן

הנחת מאכל לא מבושל על פלטה כבויה

בס”ד
מרן עובדיה יוסף זצ”ל , התיר לספרדים להניח מרק (או כל אוכל עם רוב רוטב נוזלי מבושל) על פלטה כבויה עם שעון שבת , וכשהשעון ידליק את הפלטה בשעה הרצויה, ניתן לאכול את המרק אפילו רותח, מדין גרמא בבהדלקה.
האם יהיה מותר על אותו עקרון ,להרים את השלטר בחדר כבוי בידיעה שעוד 3 שעות השעון שבת ידליק גם את אותו חדר , מדין גרמא ? ואם לא, מה החילוק ?

תשובה:

שלום רב

מה שאני ראיתי, הוא שהרב עובדיה זצ"ל התיר רק להניח בערב שבת! והיינו שאף האש נדלקת בשבת והמאכל אינו מבושל אין בזה חשש של שהייה אסורה כיון שלא עשה שום דבר בשבת והמקום גרוף וקטום, אבל להניח בשבת לא ראיתי שהתיר, ראה ילקוט יוסף סי' שיח עמ' רלה בהרחבה.

אולם גם אם התיר כמו שאמרת [מה שלא מצאתי] מסתבר שצירף לכך את השיטות שאין בישול אחר בישול בלח שהצטנן, אבל לולי זאת ודאי לא היה מתיר וממילא אין מקום לשאלתך, וידועה הכרעתו של הגרש"ז אויערבך שהמשכת מצב קיים מותרת ולא גרם שינוי מצב, כלומר מותר לכבות את השלטר כאשר השעון כיבה את האור, אבל אסור להדליקו באותו הזמן. וגם בזה יש להזהר מאיסור מוקצה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. 1. לעניין הפלטה בשבת ששעון השבת כבוי, נא עיונך בחזון עובדיה, שבת ח"א, עמודים צ- צ"ד .
    2. הכרעתו של הגרש"ז אוירבך זצ"ל ידועה, אולם לא מובן לי החילוק בין מה שפסק מרן זצ"ל בחזו"ע , לבין הרמת שלטר של המאור ,הרי האור יגיע עוד 3 שעות כמו שהמרק יתחמם על שהיסל"ד גם שהפלטה היתה כבויה, בשניהם השעון שבת הוא "הקובע" ,יש כאן גרמא גמורה.
    3. הבהר, מה עניין המוקצה של השלטר – הוא מקובע לקיר ? קיר זה מוקצה ?

  2. עיינתי ומצאתי בעמ' צד ממש כדברי! הרב עובדיה התיר זאת רק בצירוף דעות הפוסקים שאין בישול אחר בישול בלח שהצטנן, כך שאין מקום לשאלתך.
    מדוע כה פשוט לך שאין מוקצה בדבר המחובר לקרקע? אתה מזיז מתג של חשמל, זו בעיה של מוקצה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל