לתרומות לחץ כאן

צוואת רבי יהודה החסיד – שמות בשידוכים

שלום

אני בן עדות המזרח הולך לפי הפסיקה של ילקוט יוסף.
אני נמצא בישיבה אשכנזית לחוזרים בתשובה והוצא לי שידוך ששם האבא של הבחורה (אשכנזי) הוא כשמי.
השדכנית שבחה את השידוך הזה ונראה שאם כל הנתונים נכונים אז זה מה שאני מחפש.
השדכנית אמרה שבמשפחה של הבחורה התייעצו עם רב והוא אמר להם שאני צריך להוסיף שם איני יודע אם בהתחלה או בסוף
בישיבה אמרו לי שלכתחילה אין לגשת לשידוך כזה ולסרב לשידוך.
מקור אחר גם בישיבה אמר לי שאין בעיה עם זה כי בני עדות המזרח לא הקפידו על זה.
כמו כן קראתי על סיפורים מפחידים של גירושין וכדומה שקרו לאלו שעברו על צוואת רבי יהודה החסיד ומצד אחר על המהרשא שלא הקפיד על זה .

בקיצור אני מבולבל ולא יודע מה לעשות…

אנא עזרתכם.

תשובה:

שלום רב,

קשה לי לעמוד מול האנשים בישיבה שאמרו לך שלא לגשת לשידוך כזה. אם הסיבה שהם אמרו לך זה הסיבה שאתה מציג כאן, אני חושב שעליך לשמוע לצו מצפונך להוסיף לך שם לפני או אחרי, או לשנות זה לא משנה, ולגשת לשידוך.

יש הרבה שנוהגים שלא להקפיד על כך אם משנים או מוסיפים שם. מעבר לכך כידוע שיש רבים שאמרו שצוואה זו הינה רק לצאצאיו ולא לכלל ישראל.ויש שחששו לזה. ועוד יש שהוכיחו שכוונתו דווקא במשולשים. (כלומר, גם שמות הסבים) ולא רק שם החתן וחמיו שווים.

בכל אופן, מרן הגר”ע יוסף זצ”ל שעל פי פסיקותיו אתה נוהג. האריך בזה בתשובתיו, ניתן לעיין ביביע אומר (ח”ב אבה”ע סי’ ז’, וכן בחלק י’ סי’ יב גם הזכיר את הנושא). שם כהרגלו הקיף את הנושא מכל זוית אפשרית הביא פוסקים רבים בנושא. ואצטט לך את כמה קטעים מסיום דבריו (שם ח”ב אות יב):

“ומעתה הבא נבא לנ”ד, שבעיר הזאת (מצרים) אינם יודעים כלל מזה, ומעשים בכל יום שהחתן שמו כשם חמיו, ושם הכלה כשם חמותה, ואין פוצה פה ומצפצף. ונראה שהבאים לישא באופן כזה, אין להודיעם כלום. ועל כיו”ב נאמר האידנא דדשו בו רבים שומר פתאים ה’….ומה גם בזמן הזה שנתמעטו החרדים לדבר ה’. ראיתי בני עליה והמה מעטים. ואפילו יראי ה’ באופן בינוני נתמעטו כ”כ עד כי נער יכתבם. כי בעוה”ר ע”י החינוך הקלוקל סר מרע משתולל. ונשארנו מעט מהרבה. וקשה הדבר עד מאד למצוא חתן הגון ביראת ה’, והא ודאי דבכה”ג שמתכוונים לש”ש לחפש דוקא בחור כזה, אין לחוש על מה ששמו כשם חמיו, כי מצוה הבאה לידך אל תחמיצנה, ולאו בכל יומא מתרחיש ניסא. ובפרט שיש לחוש פן תתן עיניה באחר שאינו הגון מצד יראת ה’. וכמ”ש בסוטה (מז:) משרבו היהירים התחילו בנות ישראל להנשא ליהירים, שאין דורנו רואה אלא לפנים. ע”ש. וכ”ש בדור היתום הזה. שיש חשש שתנשא אפילו למחלל שבת ואוכל נו”ט וכו’. וכבר סיים הנוב”י הנ”ל, על שאין מקפידים שבנותיהם ינשאו לע”ה וכו’. אשר ע”כ אין לפרסם דבריהם אלו במקום שאין יודעים מזה. דנפיק מינה חורבא”.

לכן לסיכום, אל תדחה את השידוך אם אתה מוכן להחליף או להוסיף שם.

שיהיה בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל