לתרומות לחץ כאן

הטמנת סיר בשמיכה על הפלטה בשבת

בס"ד.
שלום,
אם רוצה לצאת אליבא לכל הדיעות בהטמנה ע"ג פלטה (בהנחה והפלטה לא חשיב הטמנה שאין דרך להוסיף רמץ בכך כדעת המנוחת אהבה) ולכן רוצה לשים שמיכה על הקדירה (שעל הפלטה) באופן שלא תגע בדפנות אלא שהשמיכה תהיה רק על המכסה ותרד לדפנות עד שולי הקדירה מבלי לגעת בדפנות ממש – האם מכסה הקדירה חשיב בכלל ההטמנה וצריך להניח טס מתכת על המכסה ועליה להניח את השמיכה (כמנהג הרא"ש) או אפשר ישירות על המכסה?
תודה.

תשובה:

שלום רב

לא ניתן כך לעשות, כדי להניח שמיכה על הקדרה צריך להניח טס מתכת רחב כדי שיהיה הפסק אויר ניכר בין השמיכה לקדרה. ראה שו"ע רנז ח ומשנה ברורה שם ס"ק מב. על כך שההפסק צריך להיות ניכר, ראה ארחות שבת ח"א עמ' קיא בהערה בשם הגרש"ז אויערבך והגרי"ש אלישיב. על הנושא של הטמנה במקצת, הנוגע לעצם נתינת שמיכה אפילו על מכסה הסיר לבד, ראה הרבה תשובות באתר.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה. כוונתי שמכסה הקדירה רחב גם כך, האם ניתן לתת עליו ישירות שמיכה באופן שלא נוגע בדפנות או שצריך הפסק בין מכסה הקדירה לשמיכה עם טס מתכת נוסף?

  2. בס"ד.
    שלום,
    לא ברור לי למה לא צריך טס נוסף , הרי לדעת מרן השו"ע הטמנה במקצת אסורה בדבר המוסיף הבל ולכן כיסוי המכסה כבר מהווה בעיה לשיטה זאת. (ראיתי במנוחת אהבה חלק א' שכתב שאכן כך שיטת הרא"ש שהיה נוהג להניח טס על המכסה של הקדירה ורק אז היה שם את הכיסוי).

  3. לא הבנתי את ההקשר בין חלקי המשפט. אין ספק שלדעת השו"ע אסור לשים שמיכה על סיר על הפלטה בשום מצב ושום צורה גם אם אתה שם רק מלמעלה, והפנתי אותך להשתמש במאגר השו"ת שלנו בענין. בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל