לתרומות לחץ כאן

בניה ללא אישור מהעיריה

שלום כבוד הרב,
משפחתנו מעונינת לקנות דירה ואחר חיפושים עלו לנו כמה שאלות הלכתיות הנוגעים לנו ולעוד קונים רבים ובעלי דירות בכלל והדברים נוגעים מאוד למעשה והם מעשים שבכל יום.
א. האם מותר לבנות דברים המצריכים אישורי בניה מהעיריה ללא אישור [כגון סגירת מרפסת, הרחבת המטבח או הסלון לשטח הגינה] – האם יש להתחשב בכך שעיריות לא אוכפות את הדבר בצורה מוחלטת ויש מקומות שאף גובים ארנונה על התוספת בניה ולא קונסים על ההרחבה. והרבה מהחוקים וההתנהלות לקבלת האישורים קשורים בסחבת בירורקרטית 'לא אמיתית'. [ויש אף מועצות ביו"ש המעודדות דברים מסוימים].
כמובן שהנ"ל מדובר על בניה בתוך השטח שלי לא בצד הפונה כלפי הרחוב [החורג מגבולות הבניין], ולא מפריע לשכנים, [ובמצבים מסוימים בין כה וכה מקורה מהשכנים מלמעלה].
ב.האם הדין שונה לגבי הוספת דיירים בדירה, המכונה 'יחידת דיור'?
ג.האם בבואנו לקנות בית כשכבר נעשו בו עבירות בניה מצד העיריה, אני מחויב אחר הקניה להרוס את מה שכבר עשו או שאפשר להשאיר את הקיים. [למותר לציין על הנזק הממוני של קניית דירה למשל שהרחיבו בה עוד חדר ומוכרים אותה בהתאם, ואח"כ צריך לשלם עוד הוצאות על מנת להחזיר את המצב לקדמותו ולהוריד את ערך הדירה].
לגבי שלושת השאלות אשמח לדעת את סיבת האיסור או ההיתר. [והאם יש הבדל הלכתי בין החוקים של המדינה לבין החוקים של עיריות].
כמו כן רציתי להוסיף שאבותינו נקראו ישרים, וכידוע שהשאלה הראשונה שנשאל היא 'נשאת ונתת באמונה' ועצם השאלה של דברים כאלו הנוגעים לממון עצמנו פעמים רבות מביאה ונובעת מחוסר ישרות, וברצוני לדעת גם – האם גם אם דברים מסוימים מותרים ראוי לעשות כך, וביחוד האם ראוי שכך יתנהגו ת"ח?
בתודה מראש, ומחילה מכבוד תורתו על האריכות, אבל הדברים נצרכים ונוגעים להמוני עמך בית ישראל.

תשובה:

שלום רב,

שאלתך מכניסה אותי לדילמה קשה. מצד אחד ברור שחוק התכנון והבנייה תקף בהלכה ושהציבור יכול לדרוש עמידה בתנאים מסוימים כדי לקבל היתר בנייה. מצד שני הנך טוען שהעירייה מתעלמת מבנייה לא חוקית ונוהגת כאילו לא אכפת לה, או אפילו מעודדת, כך שנוצר מצב שהציבור מתקן תקנות שיש לעשות כך וכך ובפועל הוא נוהג אחרת.
מצד אחד, אינני יכול להורות לעשות נגד חוק המדינה שאף תקף בהלכה (אף שימוש בבנייה לא חוקית של אחרים אסור לפי החוק). ומצד שני אינני יכול לדרוש ממך להחמיר יותר מכל הציבור בנושאים של תקנת הציבור.

כעצה טובה אני יכול לייעץ שמחיר הדירה מתייקרת כאשר יש היתר יותר מאשר עלויות הכרוכות בו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל