לתרומות לחץ כאן

הנחת טלית על תפילין

לכבוד הרבנים שלום רב. ברצוני לשאול האם מותר לשים את הטלית על התפילין כשהם בכיס אחד?
שאלה שניה האם זה משנה מאיזה צד פותחים את ההיכל בשעת הוצאת ספר התורה?

תשובה:

שלום רב

  1. לא מצאתי כרגע מישהו שמדבר על כך בפירוש, אולם אינני רואה כל טעם להתיר לשים את הטלית על התפילין כאשר הם בשקית אחת, במה שונה הדבר מהנחת כל דבר חול על ספר קודש [הטלית היא חול, ואף אם היה בה קדושה ודאי היא פחותה בהרבה מתפילין].
  2. אין הבדל.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. בטלית ותפילין הרי לא מצינו דנאמר בהם דיש דין כבוד לתפילין יותר מציצית ואף דודאי דקדושת תפילין גדולה מציצית דהרי תפילין הװ תשמישי קדושה ונגנזין עי' בשו"ע סי׳ קנ״ד משא״כ ציצית דהװ רק תשמישי מצוה בעלמא. ואולם לא מצינו דיש איסור להניח טלית על גבי תפילין, ואדרבה, הרי כתב המחבר בסי' כ"ה סעיף א' וז"ל והמניחין כיס התפילין והטלית לתוך כיס אחת צריכין ליזהר שלא יניחו כיס התפילין למעלה כדי שלא יפגע בהם תחילה ויצטרך להניחם קודם הטלית כדי שלא יעבור על המצות עכ״ל הרי מבואר להדיא בדבריו דשפיר יש להניח את הטלית למעלה ע״ג התפילין. אור אברהם מגילה סימן מד. וכן בספר הבר מצוה פר' כב –

    וכן כתב בדרכי משה הארוך על הטור הוצאת מכון שירת דבורה או"ח סי' כה סע' א .. ונהגו העולם להתעטף בציצית תחילה ולפי מנהגם הנותנים טלית ותפילין בכיס אחד צריכים ליזהר להניח הטלית על התפילין כדי שלא יפגע בתפילין תחילה ויצטרך להניח תחילה כדי שלא יעבור על המצות עכ״ל..

    ועיין עיקרי דינים חל' א"ח סימן ב' א"ק נח

  2. מנהג העולם שלא להניח את הטלית על התפילין, אלא רק באופן שהיא בולטת יותר לחוץ והתפילין פנימה, ובכל מקרה, יתכן שכאשר המטרה היא מצוה שלא להעביר על המצוות, מותר יותר, וצ"ע.

  3. ואני מהרהר לעצמי אולי- לפי זה כיס התפילין צריך להיות קשיח שאם התניתי על הכיס לשימוש חולין הרי שטלית לא מעלתה פחותה מכיס זה שאמנם משמש כתיק נשיאה לתפילין עם כל זאת עם ההתנייה מעלתו תהא פחותה והוא בכ"ז נח על התפילין כשאינו עומד באנכית..

  4. ועוד באותו עניין .. בשלמי ציבור עמ צ כותב .. אם הטלית של שבת היה מונח בכיס שנותן בו טלית של חול והתפילין וטלית של שבת היה לעילא מכל.. אם יכול להניח טלית של שבת .. ובבירור הלכה בשו"ת הלכה ברורה לגאון הרב דוד יוסף עם שו"ת אוצרות יוסף כותב בח"ב יזהר שלא יניח אלא לצידו.. והביא שם מקורות שכן אפשר כגון מדברי שלמי ציבור מב ע"א והביאוהו בשערי תשובה סימן מ׳ סק״ג ובארצות החײם סימן כה המאיר לארץ סק״ט ועײן בספר אות חײם סק״ב .. אין בידי הספרים כך שלא יכולתי לעיין בהם ..

  5. מה שהובא בשערי תשובה מהשלמי ציבור הוא ממש דברינו:

    מה שמניחים הטלית על גבי תפילין אינו יודע על מה סמכו העולם להתיר דלכ"ע קדושת תפילין חמור' מציצית וראוי שיהא הטלית בכיס אחד ותפילין בכיס אחר דלהניח התפילין על הטלית אינו נכון שלא יצטרך לעבור על המצות כו' ע"ש, ונראה דאם אין לו כיס לתפילין ומניח הטלית עליהם לשמירה שלא יתלכלכו וכה"ג הרי הטלית נעשה כאלו הוא כליין ושרי

  6. הדגש הוא על הטלית שנמצא למעלה מהכל בשלמי ציבור .. נכון לפלפל שלא מעקר אך העובדא היא שהיא מעל לכל .. סופרים אחרים אין לי אותם שהם כן מלמדים זכות על המניחים טלית מעל לתפילין..

    ותודה על התשובות .. מקווה להיות בכולל מחר אולי ימצאו לי הספרים שם לעיין בהם..

  7. היום ישבתי עם חבר לכולל והעליתי את דברי הדרכי משה וסבר בפשטות שכתב "על" כפי שהבנתי .. ואכן הוא סבר כפי שהעלתם ובלבד שלא יהיה "על" .. ועדיין סברתי שהדרכי משה סובר על .. שהרי לפי השו"ע אדם מתעטף בטלית קטן מניח תפילין ובביהכ"נ מתעטף בטלית הגדול .. (והרמ"א הוא שהוסיף וכיום נוהגים להתעטף גם בטלית גדול..) הרי שלפי זה היה לו לדרכי משה לחשוש מקדושת תפילין ביחס לטלית ובכ"ז כתב יזהר להניח על משום העברה על המצוות.. ולא חשש לקדושת תפילין משום וכו'.. ויתכן שגם אם הגמרא וכן השו"ע פסקו שטלית תשמיש מצוה .. אולי הדרכי משה סובר גם כהשל"ה שכותב כי הם תשמיש קדושה וזה לפי הברייתא שסובר שם באמר לי אבא.. שהיא תשמיש קדושה..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל