לתרומות לחץ כאן

מסוכן שעשה צוואה בעל פה בוידאו

בס"ד

שלום לכבוד רבני האתר דין שליט"א,

עיין ח"מ סימן ר"נ – כ"ה וגם ספר משפט הצוואה דף ק"ד סימן ט' . שאלה א. באחד שגר במקום מסוכן ובשעת התקפת אויבים כשנחבל הוציא אייפון והשאיר הודעת וידאו איפה חילק נכסיו קודם שנפטר –האם זה נחשב כצוואה ויחלקו הנכסים על פי וידאו שלו? ב. אם היה לו כבר צוואה וכשקרה את זה חזר בו והקליט וידאו איפה בפירוש שינה ירושתו, האם יש ליורשים אלו תוקף או ליורשים של צוואה שכתב קודם?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

לא מצאתי את המקורות שציינת.

א. אדם שהולך למות שנותן מתנה מתנתו קיימת אף ללא קנין ואפילו אם חילק רק מקצת נכסיו. עיין שו"ע חו"מ סי' רנ סעיף ח. מתנת שכיב מרע צריכה להיות בפני עדים מצד הצורך הראייתי בלבד, שהרי אחרת היורשים אינם מחויבים להאמין. אבל הוכחות אחרות גם תקיפות וכן גם צילום וידאו שמומחה יכול לאשר שהסרט לא עבר עריכה. עיין בשו"ת הרא"ש כלל פג סי' ד.

ב. תלוי אם בצוואה הקודמת הוא נתן אפשרות לחזור בו באופן כזה. ברוב הצוואות יש קנין גמור שחל מחיים עם אפשרות לחזור באמצעות צוואה בפני עדים כשרים, ואם כן אין אפשרות לבטל את הצוואה הקודמת באמצעות צוואת שכיב מרע. אם כתבו שניתן לחזור באמצעות צוואה אחרת מבלי לפרט וכל שכן אם הצוואה הראשונה נערכה בפני נוטריון בלבד, הצוואה השנייה גוברת, משום שאף היא מוגדרת כצוואה, הן בהלכה והן בחוק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל