בעל קורא /חזן בשבת אם יכול לשתות מים בין גברא לגברא
י׳ בכסלו ה׳תשע״ו (22/11/2015)
האם בעל קורא /חזן יכול לשתות מים בין עליות לתורה בלי לעשות קידוש בשבת אם הוא צמא ?
תשובה:
שלום רב,
אסור לשתות אפילו מים לפני קידוש (לאחר שכבר התפלל), ראה בשו"ע סי' רעא. אמנם יש דעות בראשונים שמים מותר. אבל דעות אלו לא הובאו להלכה.
Din Online
הצטרף לדיון
2 תגובות
שו”ע סי’ רעא זה לגבי סעודת לילה ?
למעשה כך הוא גם ביום.
בעטרת זקנים סי’ פט הביא בשם הגה’ מהרש”ל על הטור, שאף שמותר לטעום מעט מזונות לפני מוסף, הואיל ואסור לקבוע סעודה באותה שעה, עדיין לא הגיע זמן קידוש. וראה עיקרי הד”ט סי’ ג בשם פרי הארץ שעשו מעשה בחברון לאכול פירות לפני מוסף ללא קידוש. אולם, הב”ח בסי’ רפו והמגן אברהם שם ס”ק א חולקים, ולדעתם, הואיל ומותר לטעום פת כביצה לפני מוסף די בכך כדי לחייב בקידוש, ובב”ח שם הוסיף שמעיקר הדין מותר גם לקבוע סעודה באותה שעה כיון שזמן מוסף בדיעבד כל היום. וכן פסק במשנה ברורה שם ס”ק ז, אף שאנו פוסקים להלכה שאסור לקבוע סעודה לפני מוסף, שלא כב”ח. וכן מנהג העולם בימים נוראים ובשמחת תורה שאוכלים מעט לפני מוסף, לערוך קודם לכן קידושא רבה.
שו”ע סי’ רעא זה לגבי סעודת לילה ?
למעשה כך הוא גם ביום.
בעטרת זקנים סי’ פט הביא בשם הגה’ מהרש”ל על הטור, שאף שמותר לטעום מעט מזונות לפני מוסף, הואיל ואסור לקבוע סעודה באותה שעה, עדיין לא הגיע זמן קידוש. וראה עיקרי הד”ט סי’ ג בשם פרי הארץ שעשו מעשה בחברון לאכול פירות לפני מוסף ללא קידוש. אולם, הב”ח בסי’ רפו והמגן אברהם שם ס”ק א חולקים, ולדעתם, הואיל ומותר לטעום פת כביצה לפני מוסף די בכך כדי לחייב בקידוש, ובב”ח שם הוסיף שמעיקר הדין מותר גם לקבוע סעודה באותה שעה כיון שזמן מוסף בדיעבד כל היום. וכן פסק במשנה ברורה שם ס”ק ז, אף שאנו פוסקים להלכה שאסור לקבוע סעודה לפני מוסף, שלא כב”ח. וכן מנהג העולם בימים נוראים ובשמחת תורה שאוכלים מעט לפני מוסף, לערוך קודם לכן קידושא רבה.
השאר תגובה