לתרומות לחץ כאן

שינוי גדול בטוחן בשבת

בס"ד
1. בהלכות טוחן בשבת, לשיטת הילקוט יוסף (עוד לפני הלימוד של השש"כ בענין זה) הוא מתיר בסעיף יח' סימן שיט לדוך פלפל שחור בשני שינויים (קת סכין במקום עלי וקערה במקום מכתשת). אבל הוא לא מציין תנאי של 'לאלתר'. האם זה אומר שאין כזה תנאי או שהקורא היה צריך להבין שזה משתמע מן הדברים?
2. ובאופן עקרוני מתי שייך התנאי של 'שני שינויים' בהלכות טוחן? כי לא מצאנו התייחסות מפורשת אליו בהלכות האחרות. האם 'שני שינויים' הוא תנאי השייך:
א. רק כאשר מדובר בדרך של כתישה (ולא חיתוך או מיעוך למשל)
ב. רק כאשר מדובר בכתישה של גידולים מן הארץ?
ג. או שניהם?
ד. או בתחום שתחום אחרת?

תודה
יום מצוין שיהיה

תשובה:

שלום רב

אכן אתה שואל כאן את אחת החידות הידועות בהלכות שבת, בשו"ע סי' שכא סעי' ז מבואר, שכאשר אדם טוחן תבלין בשינוי גדול מאוד, אין כאן בכלל מלאכת טוחן והדבר מותר לגמרי, אפילו שלא לאלתר ממש.

כיון שלהלכה זו לא מצינו אח ורע בהלכות שבת למעט כאן בטוחן, קשה לתת בזה גדרים, אבל כמובן לא מדובר בכתישה דוקא, וגם לרסק בננה בקת המזלג מותר מטעם זה [בשמירת שבת כהלכתה התיר זאת רק לצורך קטן אבל כבר תמהו עליו בזה], אף שבשיני המזלג החמירו בכך הפוסקים. כמובן מדובר בדבר שגידולו מן הארץ, אחרת בכלל אין בעיה של טוחן.

אבל שוב, קשה לקחת מכאן יסוד למקומות אחרים ואין לך בו אלא חידושו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל