לתרומות לחץ כאן

מנין מצומצם שכמה ממנו אומרים קדיש

בס״ד, במניין של עשרה ( ספרד) ומתוכם 7 אומרים קדיש ו3 עונים אמן האם זה נחשב מניין ? ואם נניח כל עשרה אומרים קדיש ואין עונה אמן , מה הכלל בעניין הקדיש , אשמח למקורות

תשובה:

שלום רב

באופן עקרוני, הכלל הוא שמי שאומר את הברכה גם הוא נחשב מכלל העונים, שהרי עניית האמן היא הצטרפות לאמירה שלו, ולא תהיה אמירתו שלו הגורמת לעניית האמן פחותה מהאמן עצמו… משום כך אגב אדם שמאחר לבית הכנסת ומתפלל שמונה עשרה עם החזן, צריך לומר ברכת אתה קדוש ולדעת הרמ"א גם שומע תפילה יחד עם החזן, על ידי כך יחשב לו הדבר כאילו ענה אמן על ברכות אלו.

אלא שיש שאלה כללית האם יש הגיון שכמה אנשים יגידו יחד קדיש, מנהג הספרדים היה תמיד שכל המחוייבים בקדיש אמרוהו יחד, לעומת מנהג האשכנזים שרק אחד היה אומר קדיש. בארץ ישראל כיום התבלבלו מעט המנהגים וגם האשכנזים מקילים בזה. בענין זה, ראה בהרחבה כאן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל