בבראשית ל"ו כתוב : "וְאֵלֶּה, הַמְּלָכִים, אֲשֶׁר מָלְכוּ, בְּאֶרֶץ אֱדוֹם–לִפְנֵי מְלָךְ-מֶלֶךְ, לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל."
ואז מצוין 8 שמות של מלכים.
איך זה הגיוני מבחינה כרונולוגית ? הרי כמה ממלכים אלו מלכו אחרי מות משה, לא?
תשובה:
שלום רב
משה רבינו לא היה נחשב פורמלית למלך על ישראל. אגב, פסוק זה הוא אחד היסודיים בחכמת הקבלה, הוא רומז לעולם שלם הנקרא "עולם הנקודים", המסמל את הנושא של השבירה [שבעת המלכים הראשונים שהם כנגד שבע מידות שמחסד ועד מלכות] שלפני עולם התיקון שהוא המלך השמיני. אין כאן המקום להרחיב בעניני קבלה… אבל כדאי לדעת.
מה הקשר שמשה לא מלך פורמלית?
השאלה היא איך התורה מציינת אירוע שבא אחרי כתיבתה?
לא הבנתי מי אמר לך שזה אחרי הכתיבה?
קראתי איפשהו שהמלכים שהתורה מציינת מלכו אחרי מות משה.
ברש"י בסוף פ' וישלח נראה כדבריך, אולם הרמב"ן שם עמד על הקושיא ופירש "לפני מלוך מלך – ימים רבים קודם לכן, עוד לפני מות משה.
ראו הרחבה בעניין בערך "שמונת מלכי אדום" שכתבתי בויקיפדיה
השאר תגובה