בס"ד
שלום לכבוד רבני האתר דין שליט"א,
שאלה : יש בן שנולד ראשון לכולי עלמא אבל האב טוען שהבן יצא דופן ואז איו דין של בכור לנחלה. מה הדין:
א. הוא לא נאמן
ב. נאמן מדין יכיר
ג. הוא נאמן בלי גם דין של יכיר
מהו ?
תודה וברכה והצלחה
תשובה:
שלום רב,
ללא דין יכיר מבואר בגמרא שהוא נאמן מצד מיגו שהוא יכול לתת לו במתנה פי שנים. הגמרא הרי אומרת שדין יכיר נצרך רק למקרה של נכסים שבאו לו אח"כ (לדעת חכמים שאין אדם מקנה דבר שלא בא לעולם) או נכסים שנפלו לו כשהוא גוסס (לדעת רבי מאיר), כלומר, מלבד המקרים הללו הוא נאמן לומר שהוא יוצא דופן גם ללא דין יכיר.
לענין דין יכיר, מסברא נראה לי שהוא נאמן לומר שהוא יוצא דופן, משום שבכך הוא אומר שאין לו דין בכור, אבל אין לי ראיה לכך.
אולם יש להוסיף שבכל מקרה אפילו אם לא היה נאמן מדין יכיר, לכאורה תמיד הוא יהיה נאמן במיגו שיכול היה לומר שאינו בכור.