לתרומות לחץ כאן

רווחים מעסק הפתוח בשבת

ב' שותפים יהודים שותף א' שומר תו"מ השני לא, ואינו מסכים שיסגרו לגמרי בשבת ויו"ט.
הגיעו להסכם שהמשרד יהיה פתוח בשבת ויו"ט אבל אין היהודים עובדים שם אלא הפועל הגוי (רק ביוה"כ סגור לגמרי).
עוד עשו הסכם שהואיל וע"פ חשבון בערך 5 אחוז מימות השנה שבת ויו"ט, מורידים 5 אחוז מהרווחים, כדי שלא ליהנות ממעשה שבת ויו"ט, ונותנים אותו כמתנה ליהודים נזקקים (זה מלבד המעשר כספים שמקפידים ליתן מרווחי העסק).

האם ההסכם נעשה כדין (באופן זה שא"א להשפיע על השותף השני לסגור את העסק בשבת ויו"ט)
האם מותר לתת הכסף הזה ליהודים או עדיף לתת לפועל גוי כמתנה (למשל כבונוס בסוף השנה מלבד משכורתו).
ואיך מחשבנים את הרווחים של שבת ויו"ט, האם הוא לפי כמה כסף שנכנס בשבת ויו"ט (באופן הנ"ל שמחשבנים 5 אחוז מהכסף הנכנס לעסק כל ימות השנה), שכדאי לחשבן באופן מדוייק מה נכנס בשבת ויו"ט (אלא שנראה שזה יצא פחות מהשבון הנ"ל, כי יש יותר עבודה בימות החול מאשר בסוף שבוע), או שהחשבון הוא לפי ריווח לבד (דהיינו שאפשר לנכות את ההוצאות של העסק, כדוגמת החשבון של מעשרות), וא"כ האם אפשר להסתמך על החשבון לפי המיסים של המדינה (שהם מחשבנים כמה כסף נחשב ריווח ע"פ הכללים שלהם, ולפי זה מחייבים מס).

תשובה:

שלום רב

ה"מס" הזה שנותנים לקדוש ברוך הוא בדמות צדקה לא מועיל למנוע את האיסור. אסור ליהודי שהעסק שלו יפעל בשבת, וכאשר הוא מרויח כסף, גם אם הוא בוחר לתת אותו לצדקה, עדיין זה כסף הנכנס לקופתו וזהו איסור נוסף של הנאה ממעשה שבת. אין ברירה אחרת אלא להכניס את הפועל הגוי כשותף בעסק עם חוזה תקף, ולסכם איתו שרווחי יום השבת הולכים אליו. אלא שכמובן לא צריך ממש לתת לו את הרווחים האלו, שהרי הוא משתמש בציוד שלכם ובמפעל שלכם וכו' וכמובן המוצרים הם שלכם, ולכן ניתן לקבוע איתו סכום אותו הוא יקבל כרווח וכל השאר הוא משלם שכירות למקום וכו'.

מקורות:

מקורות:

הרחבה בענין זה ראה כאן וכאן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל