לתרומות לחץ כאן

האם צריך למנוע משוטה לעבור עבירות

שלום רב לרבנים שליט"א,
האם חולה סכיזופרניה עם אבחנה של פיגור קל, שכעת אינו במצב פסיכוטי (לא שומע קולות, רואה מראות וכו) בגלל התרופות נחשב לשוטה? ניכר שאין לו שליטה על מעשיו ורמת המשכל שלו מאוד נמוכה.. וכן, האם שוטה שפטור מהמצוות, מותר לו גם לעבור עבירות? למשל, איך אני בתור מטפל שלו צריך להתייחס לדחפיו המיניים ולכך שמספר לי שלעיתים מנאף בידו? האם עליי למונעו או שגם מאלו הוא פטור ואינו נענש?
תודה רבה הרבנים הגאונים!

תשובה:

שלום רב,

א. קשה לקבוע האם הוא שוטה או לא. צריכים לבדוק אכן אם הוא אחראי למעשיו או לא. חז"ל נתנו הגדרות האם הוא הולך ערום או לא. ואני מבין שזה לא המצב, אבל אפשר שניתן למדוד את זה גם אחרת. ראה היטב בשו"ת אגרות משה (אבה"ע ח"א סי' קכ).

ב. שוטה פטור מכל המצוות, וגם אינו נענש על עבירות שהוא עושה. יתרה מזו מצאנו בסוף מסכת ראש השנה (כח,א) ששוטה שקיים מצווה, קיום המצווה אינו נזקף לזכותו, שכן הוא פטור מהמצוות. לכן, אדם שהוא עתים חלים (בריא) עתים שוטה, ואכל מצה בליל פסח כשהיה שוטה, ולאחר כמה שעות התפקח חייב לאכול שוב ומעשה המצווה שעשה בעודו שוטה אינו נזקף לו.

יחד עם זה כתבו הפוסקים שיש איסור ספיה לשוטה כפי שיש איסור ספיה לקטן. כלומר, אסור להכשיל אותו בידיים בעבירה, ראה בשו"ת חתם סופר (או"ח סי' פג) ושדי חמד מערכת ח' אות קטו). אבל אם הוא עובר על איסור בעצמו אין לך חיוב או צורך למנוע אותו. אולם אם יש לך ספק האם גדרו כשוטה או אלא, לכאורה כדאי למנוע אותו מספק שמא הוא עובר על איסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *