לתרומות לחץ כאן

לא תנחשו / תפילה במקום ריח או שצריך לנקביו / רווחים מקנייה לאחרים

לכבוד הרב, כמה שאלות בנושאים כלליים:
א.מהו הגדר של לא תנחשו? האם כשאני חושב בראש שאם למשל אם יעברו עכשיו שתי מכוניות או אם השעה בשעון תהיה זוגית אז אני אלך למקום פלוני יש בזה משום לא תנחשו?
ב.כשאנשים מבקשים ממני לקנות להם דברים מסויימים מאתרים בחו"ל במחיר מסויים ולאחר מאמצים הצלחתי למצוא אותו במחיר אחר יותר זול(אותו מוצר) האם יש בעיה לקחת את כל הכסף? כמו"כ האם כשמבקשים ממני להזמין להם מוצר מסויים (למשל אוזניות) ואני אומר להם האם הם מסכימים לשלם עליו מחר מסויים(בכל מקרה המחיר שלו בארץ כפול וכן המוצר קיים גם במחיר הזה רק שלאחר מאמצים הצלחתי להשיג ביותר זול) האם מותר לקחת סכום זה?
ג.לעניין אמירת פסוקים או בקשות כשצריך להתפנות למשל בדרך באוטובוס האם מותר לקרוא למשל פרק שירה כשצריך להתפנות או שדינם כמו תפילה?
ד.לעניין תפילה בריח רע מעט, האם כיושב ליידי בבית הכנסת אדם שיוצא ממנו ריח רע מעט מותר להתפלל(מעבר למקום אחר יכול לפגוע באותו אדם..)
בתודה מראש וישר כח

תשובה:

שלום רב

  1. בנוגע לעשיית סימנים לחיזוי עתידות נחלקו הראשונים, יש סוברים שיש בכך איסור דאורייתא של לא תנחשו ויש שסברו שהדבר נכון רק לגבי דברים שיש בהם קשר לעבודה זרה, לכן כדאי מאוד מלהמנע [מה גם שזה שטויות כך שאין כל טעם להכנס בשביל שטות כזו לספק איסור…] ראה כאן בהרחבה רבה.
  2. אם לא עשית איתם תנאי מפורש שהם משלמים בכל מקרה את המחיר הזה גם אם תשיג יותר בזול, נראה שלא ניתן לקחת את הכסף, הם לא התכוונו לעשות איתך עסק אלא פשוט חשבו שזהו המחיר הזול ביותר שניתן למצוא.
  3. אם אתה יכול להתאפק שיעור זמן של 72 דקות שאין בעיה של בל תשקצו, הין כך: אם אתה באמצע תפילה מסוימת לא צריך להפסיק, וכן אם אין לך כרגע שירותים מותר לומר דברי קדושה. אבל אם לא תוכל להתאפק כך, אין להגיד. ראה שו"ע סי' צב סעי' ב.
  4. יש להמתין עד שיכלה הריח, ראה הקדמת המשנה ברורה לסי' עט. אם מדובר בריח זיעה שאינו מאוד מפריע אפשר להתפלל.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. לגבי השאלה הראשונה. מפורש בפיתחי תשובה ביורה דעה סימן קע"ט סק"ג בשם השלטי גיבורים שאין איסור ניחוש בהרהור בעלמא אם לא מוציא הדברים בפיו ע"ש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל