לתרומות לחץ כאן

הדליקה נרות שבת במקום שאינה יוצאת ידי חובה

שלום רב. אשה נשואה שבערב שבת הדליקה נרות בבית כנסת, והיא לא אכלה שם ולא ישנה שם. הסיבה שהיא הדליקה שם היתה, כי הקהילה עשתה שבת גדולה והזוג היה במלון הסמוך (שלא הרשו להדליק שם נרות) אז היא הדליקה בבית כנסת בזמן. היה לה זמן להדליק במקום האכילה אבל לא ידעה שחייבת , וזה נודע לה רק אחכ. מדובר בזוג צעיר בעלי תשובה מקהילה מחו׳ל. האם היא חייבת להדליק עוד נר תמיד או שיש מקום להקל?
ישר כח!

תשובה:

שלום רב

אם בחדר במלון הם הדליקו אור לכבוד שבת [בשירותים פרוזדור וכדומה] יש להקל שאינה צריכה להוסיף עוד נר מכמה צדדים המצטרפים יחד: ראשית לדעת הגרי"ש אלישיב באופן זה אין קנס [בתנאי שהיתה הדלקת חשמל לכבוד שבת ולא שהאור היה דלוק מאליו קודם שבאו]. שנית, כיון שהדליקה נרות אלא שטעתה ועשתה זאת במקום שאינה יוצאת ידי חובה, אפשר שאין קנס, וכפי שלא קנסו אשה שלא הדליקה מחמת מחלה וכדומה [אף שיש לחלק כמובן בין שוגג לאונס] כמובא במגן אברהם סי' רסג ומשנה ברורה שם ס"ק ז. צד נוסף יש בזה להקל,  שהרי היא מדליקה יותר מהמחוייב [שתי נרות ולא רק אחד]. אף שמחמת סברא זו לבד אין להקל, כפי שדייקו אחרונים בדרכי משה שם בשם מהרי"ל שכתב להוסיף נר יתר על מה שהיא רגילה, ולא כתב שההוספה היא יתר על המחוייב. שכן באליה רבה ס"ק ט חולק וסובר שהחיוב הוא להוסיף על המחוייב ולא על הרגיל, אף שלא נהגו כדבריו.

מה שכן, לכפרה הייתי מציע שבת אחת שתוסיף נר [כפי שהורה הגר"ש וואזנר לאשה שהדליקה פחות ממספר הנרות שהורגלה בו] ולתרום חד פעמי סכום להוצאות חשמל בשבת קודש בבית הכנסת.

בהצלחה רבה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל