לתרומות לחץ כאן

האם מותר לגלח את הפיאות בסיטואציה של ניתוח

עוד נזדמנה שאלה במי שצריך לעבור ניתוח על הראש לצורך חולי שאין בו סכנה ובכדי לעשות הניתוח צריך לגלח פיאות הראש האם יש איזה מקום להקל [שהרי לדעת הר"מ מספרים כעי"ת שרי וע"ע בשו"ת רעק"א צו שמביא דעת י"מ בנמוק"י דע"י גוי אינו עובר ואף דלדינא אין סומכין ע"ז מ"מ במקום חולי אולי יש לצדד]

אשמח לשמוע תשובתכם

בצפייה לשמוע בשורות טובות ושלא ישמע עוד שוד ושבר בגבולינו

בכבוד רב

תשובה:

שלום רב,

נראה שקשה להקל בזה. אכן יש מחלוקת בראשונים אם יש איסור במספרים כעין תער כפי שהביא בשו"ע יו"ד סי' קפא סעי' ו'. ואע"פ שהוא ישכב ולא יסייע כלל למקיף הגוי, בכל זאת איסור יש. כן כתב שם המחבר שיש איסור. וברמב"ם (פי"ב מהלכות ע"ז) כתב שרק אם הוא מסייע למקיף הרי הוא לוקה, וכתב על כך הראב"ד שאיסור לאו יש גם בלא מסייע. ונראה שגם לדעת הרמב"ם איסור דאורייתא יש. עי' בכסף משנה שם וראה גם בריטב"א מכות כ,ב שאיסור תורה יש גם בלא מסייע. וכן כתב בחוות יאיר סי' ריב.

ומה שהבאת בשם היש מפרשים בנימוקי יוסף (מכות ד,א) שאין לניקף איסור אם המקיף הוא גוי. אכן כפי שכתבתם לא הביאו את זה לדינא. ראה גם בשו"ת דובב משרים (ח"א סי' עח) שדן באיש צבא שחייב לגלח בשבת, האם עדיף שיגלח בסם בשבת, או שמא בתער ע"י גוי. והיה ברור לו שע"י גוי זה איסור תורה גמור. וכך גם בשו"ת מנחת יצחק ח"א סד.

וכך כתבו גם האחרונים, ראה בחכמת אדם שער איסור והיתר כלל פט: בפאות ראש אפילו במספרים אם הוא כעין תער דהיינו שמגלח סמוך לבשר ולא משייר כלום מן השערות סמוך לבשר חייב ויש מגדולי הפוסקים דסבירא להו דגם בפאות ראש אינו אסור אלא דוקא בתער ולכולי עלמא אינו אסור אלא כעין תער דהיינו סמוך לבשר ולכן אם צריך לגלחם לרפואה יזהר שלא יגלח סמוך לבשר ממש ואז מותר לכולי עלמא. וכן בקיצור שולחן ערוך סי' קע: ואפילו לגלחם במספרים כעין תער, דהיינו סמוך לבשר ולא משייר כלום מן השערות סמוך לבשר יש אוסרין, ולכן אם צריך לגלחם לרפואה, יזהר שלא לגלחם סמוך לבשר ממש".

לכן העיצה היחידה היא אם יש לו אפשרות להשאיר אפילו ממש מעט מהפאות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל