לתרומות לחץ כאן

סחיטת לימון בשבת / סינון גרעינים באצבעות

בס"ד
שלום וברכה,
אני מבקשת לברר לגבי פעולה בשבת-האם זה נחשב בורר.
סחטתי לימון על סלט, אך מבעד לאצבעות היד, כלומר יד אחת סחטה הלימון מעל כף היד השניה, כך שהגרעינים נשארו על כך היד, ומעט ממיץ הלימון ירד אל הסלט.
שהרי היד- אינו כלי סינון- בימי חול. ולהבנתי זוהי לא דרך מלאכה.

תשובה:

שלום רב.

סינון משקה דרך אצבעות הידיים נחשב לברירה בכלי ואסור לעשות זאת אף לצורך אכילה לאלתר, אמנם אין בזה חיוב דאורייתא כיון שאין דרך ברירה בכך.

מקורות:

כך הביא בספר אייל משולש פרק ז’ סעיף ל”ז בשם הגרי”ש אלישיב זצ”ל (וכך הובא בשם פוסקים נוספים), וכך מסתבר כיון שהברירה ביד שמותרת היא מפני שנעשית בדרך אכילה (כמבואר בראשונים בסוגיא בשבת דף עג,א ועי’ גם בשולחן ערוך הרב שכתב לבאר את טעם ההיתר לברירה בידו וזה לשונו: ‘ואם בורר האוכל בידו כדי לאכול לאלתר מותר מפני שנטילת האוכל מתוך הפסולת כדי לאכלו מיד אין זה מעין מלאכה כלל שדרך אכילה כך הואשהרי אי אפשר לאכול הכל האוכל עם הפסולת’), אך ברירה כזו אף שנעשית לשם סינון רק נעשית עם היד אינה דרך אכילה אלא כדרך ברירה ולכן אסורה, אמנם כיון שאין דרך לסנן כך חשיב כלאחר יד ואסור מדרבנן. ועי’ בפרי מגדים במשבצות זהב שיט,ו שכתב שבמלאכת מרקד אין חילוק בין כלי לביד, ולא ביאר שם מפני מה חילק בזה בין מלאכת בורר למלאכת מרקד וצריך עיון.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. האיסור לא ברור הרי שסחטתי את הלימון לא בררתי את הגרעינים מן המיץ אלא המיץ הגרעינים יצאו יחד והמיץ ירד בין האצבעות לסלט כך שלכאורה בררתי אוכל מן הפסולת

  2. האצבעות לצורך הענין הם כמו מסננת, להכניס משהו למסננת כדי שהמשקה ירד והפסולת תשאר זה ברירה גמורה של פסולת מאוכל ולא נכונה ההגדרה שלך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל