לתרומות לחץ כאן

הפרדת חשמל בין דירות שכנות / בסיס לדבר האסור במגירת שולחן / מגע יבש בפסח

שלום לכבוד תלמידי החכמים החשובים.

1. האם מותר לקחת אדמה מחצר שאינה משתמרת? משטח ציבורי "מותר, אם אין באותה נטילת עפר קלקול רשות הרבים, כי לגבי נטילת עפר מועט, קיימת הבנה של כלל הציבור, שרשאי אדם ליטול עפר מועט מרשות הרבים, לצרכיו הפריים, כל שאין באותה נטילה נזק" (הרב רצון ערוסי). השאלה היא לגבי חצר שאינה משתמרת: מצד אחד אינה קונה לבעלים (אם הוא לא עומד לידה ואומר "זכתה לי חצרי"), ומצד שני מדובר כאן על האדמה עצמה (ולא על מטלטלין, אילנות או מערת קבורה..)

2. האם שידה (שולחן מגירה 30X30 על 4 רגליים גבוהות), שיש במגירה מוקצה, הופך להיות בסיס לדבר האסור, ויהיה מוקצה בשבת?
הבהרה: ידוע לי שאסור לפתוח מגרות שולחן שיש בהם מוקצה, אך כאן אני מדבר על הוזזת השידה עצמה.

3. יש לי "מחבת הפלא חשמלית" (babetov.co.il/deals/4443) שייעדתי אותו לפסח. קרה מקרה ונאלצתי לבשל בו מספר פעמים שלא בפסח. צורת השימוש היתה: הנחתי בתוכו סיר שבתוכו תבשיל רטוב של חמץ (ב 100% שהחמץ לא נגע במחבת הפלא). בפעם האחרונה של השימוש, כשהנחתי את הסיר, שמעתי "פססס". היינו, כנראה לא ייבשתי מספיק טוב את תחתית הסיר.
האם המחבת עדיין כשר לפסח?

4. מי חייב בחשבון החשמל? גיליתי שכאשר בעל הבית חילק את הדירה שלו לשתי דירות, אז חלק מהשקעים של השכן מחוברים למונה שלי. השכן הוא דייר וותיק בעל משפחה מבורכת, והתברר לי שהוא מקבל חשבון חשמל מצחיק, לעומת החשבון חשמל הפחות מצחיק שאני מקבל. ואין דורש ואין מבקש, עד שהגעתי אני לפני חודשיים, ופשוט הייתה לי הרגשה שיכול להיות משהו לא תקין.
אני מנסה לומר שלא בטוח שהבעל בית או השכן היו מודעים לכך שיש סיבה הגיונית לחשבון חשמל (בעל הבית אמר לי בתמימות שהוא בדק עם החשמלאי שעשה את הארון, והוא אמר לו שככה זה חברת חשמל וזה "בסוף מתאזן"..).
גם אני כנראה צורך חשמל משקע שמחובר לשכן. אבל במאזן הכללי, אני בצד שיוצא בהפסדו.
מי חייב להחזיר לי את מה ששילמתי, בעה"ב או השכן?
איך אפשר לחשב או לשער, האם בעל הבית חייב לתקן ואז נעשה ממוצע [(זה בעיה, כי התחלפו העונות) של כמה חודשים?
איך מתקנים את הגזל הזה, צריך לומר אחד בפני השני שמוחלים?
סליחה על השאלה המסובכת.

5. שאלתי רב מסויים לגבי שבת לכסות צלחת בתבנית אלומיניום (צלחת ועל גבה תבנית..) ושם את זה על הפלטה, לגבי איסור אוהל, בונה ומטמין. הוא השיב שיש בזה איסור מטמין, אבל כעת נראה לי שלא בטוח שהסברתי נכון את עצמי. התכוונתי שלפני שבת לכסות את הצלחת בתבנית, לנסות לשוות לתבנית את אותו הדין שיש למכסים רגילים של סירים.
האם יש בזה איסור? ומה הדין בנייר אלומיניום, לעטוף (לפני שבת) את הצלחת?

6. כ"כ, הייתי רוצה לאשש את ההיתר להוזיז בשבת מנורת עמוד של פלורסנט (היינו, אין חוט להט). גם בלי שינוי.
אומנם באתרכם (http://goo.gl/5RSmMz) פסקתם לאסור, אך ציינתם לילקוט יוסף (שבת ב' ע' תכ"ה. יש טעות לכאורה במראה מקום שציינתם- קכ"א) והוא לא מזכיר פלורסנט. וכמדומני, זה צריך להיות מותר לספרדים.

תודה רבה על הכל. ישר כוחכם לאורייתא.

תשובה:

  1. ברור שכאן מדובר באדמה עצמה והיא שייכת לבעליה.
  2. כיו שהמגירה תלוי בשידה, נמצא שהשידה מחזיקה את כלי המוקצה והיא כולה נחשבת בסיס לדבר האסור, כך מבואר במשנה ברורה בסי' שי ס"ק לא בשם החיי אדם.
  3. יש להכשיר אותה לפסח, ראשית יש חשש שאכן היתה לחות שהעבירה טעם, שנית אחת מחומרות הפסח היא שגם ממגע יבש נזהרים, כך מובא בפוסקים בסי' תנא.
  4. נראה שאת הכסף שנלקח ממך שלא כדין השכן צריך לשלם, שכן הוא בעצם השתמש בחשמל שאתה שילמת, אולם את ההפרדה של השקעים המשכיר צריך לבצע, כחלק מהתחייבויותיו להעמיד דירה ראויה. תעשו אומדן בערך ותמחלו אחד לשני.
  5. כיון שהתבנית לא עוטפת את הצלחת אלא רק מונחת מלמעלה כמו מכסה זה לא הטמנה. לעטוף באלומניום לצורך כיסוי האוכל מותר, גם אם כדי להחזיק את זה אתה צריך לעטוף גם את הצלחת.
  6. הנושא של מוקצה בשלהבת אינו מוגדר ברור בפוסקים, ומשום כך הכריע הגרי"ש אלישיב להחמיר, אינני יודע בזה חילוק בין אשכנזים לספרדים.

בהצלחה רבה!

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. תודה רבה על המענה המהיר ביותר.
    בנוגע לשאלה החמישית, הרב כתב "צורך כיסוי האוכל מותר". האם זה מותר גם אם בנוסף לצורך לכיסוי האוכל, יש גם צורך שהתבשיל בצלחת יתחמם יותר מהר (על הפלטה\מיחם) ?
    במידה וזה אסור, האם הדין ישתנה לשיטת הפוסקים (הרב עובדיה ז"ל) שבפלטה אין מחזי כמבשל?

  2. אין כאן ענין של מיחזי כמבשל, כיון שאני מבין שאתה מדבר על הנחה לפני שבת, או הנחת דבר יבש המבושל כל צרכו על פלטה חשמלית לדעת הגר"ע יוסף. אני עניתי ביחס לנושא של הטמנה, שכאן ראשית מדובר בהטמנה במקצת שלדעת הרבה פוסקים מותרת, וגם לדעת המחמירים, הטמנה ענינה שאדם מניח דברים לשמירה על החום, כיסוי כלי שהיה גלוי לגמרי לא מתפרש כהטמנה אלא ככיסוי בעלמא ונראה שמותר.

  3. תודה רבה.
    ברשות הרב אני ארצה לסכם את מה שהבנתי מתשובתו:
    מותר מערב שבת להכין נייר אלומיניום ולעצב אותו בצורה של הצלחת (כדי שלא יהיה איסור בונה בשבת). ואז, בשבת, לשים תבשיל יבש בצלחת, ולסגור עם הכיסוי נייר אלומיניום, אע"פ שהוא עוטף את כל צידי הצלחת (הרב כתב "גם אם כדי להחזיק את זה אתה צריך לעטוף גם את הצלחת"), ולהניח על הפלטה.

    כבוד הרב, בנוגע לשאלה הרביעית, של חשבון החשמל. האם מה שהרב כתב לגבי השכן, שהוא זה שחייב לשלם ולא בעל הבית. אני יכול להבין מדוע השכן יכעס, ואפילו מאוד. מפני שהוא שם שנים רבות, ויוצא שכל הזמן הזה הוא, שלא מדעתו, גזל את השכנים שהיו לפני.
    הוא יכול לטעון שזה מחדל של בעל הבית, והיזק שאינו ניכר בשוגג, והמוציא מחבירו עליו הראיה.
    האם מה שהרב כתב לחייב את השכן, זה מעיקר הדין, או שמא פשרה צודקת, ואני אציין בפניו שזה דרך התורה לנהוג כך.

    תודה

  4. מותר לעטוף את הצלחת בשבת גם אם לא תעצב את הנייר כסף לפני שבת.
    למיטב הבנתי הנושא כאן אינו תשלומי נזיקין, הוא קיבל מוצר שאתה שילמת עליו, וכיון שלא מחלת הוא צריך לשלם לך עבור המוצר.

  5. תודה רבה.
    ה' יברך את כבוד הרב בכל הברכות הכתובות בתורה, וישמור עליו מכל רע.

    הערה:
    בנוגע להיתר לעיצוב הנייר כסף. לכאורה הייתי חושב שזה יהיה אסור. השו"ע מביא חילוק בין קיפול נייר שאסור לקיפול בד שמותר, מפני שהנייר, להבדיל מהבד, שומר על הקיפול. (למיטב זכרוני)

    כ"כ רציתי לציין, שטעיתי בהפנייה ל "מחזי כמבשל", והתכוונתי לומר שלדעת הגר"ע יוסף (מובא בילקוט יוסף) הפלטה לא נדונת כמוסיף הבל, ולכן יותר קל "להתיר" הטמנה. היינו, כדי לאסור, צריך כיסוי שמוסיף הבל בעצמו. אבל אם הכיסוי אינו מוסיף הבל בעצמו, אז הרב מתיר, אע"פ שהמציאות היא שהפלטה מוסיפה הבל. (למיטב הבנתי)

    רציתי לציין גם שמצאתי שאלה דומה לשאלת ההטמנה שלי. אבל שם היה מדובר על עטיפת האוכל, ולא הצלחת. וכן, לא יכולתי "להכריע" בין הדעות שהובאו שם.
    http://www.yeshiva.org.il/ask/92298

  6. כאן לא מדובר בעיצוב, פשוט מכסים, אין לעיצוב כזה כל חשיבות.
    לא התייחסתי כאן לגדרי הטמנה כיון שכאמור, כאשר מדובר בכיסוי של הצנעת האוכל או שלא יהיה סתם גלוי זו לא הטמנה לכאורה, הטמנה זו הטמנה של הכלי עצמו.

  7. שלום לרבנים החשובים.

    בנוגע לסעיף 6 בתשובת הרב, מצאתי תשובה בשם הגרש"ז אויירבך שמתיר הוזזת נורת פלורסנט בשבת (ולכאורה נחלק עם הרב אליישיב שמחמיר. הגר"ע יוסף פסק להתיר גם):

    "מנורת לילה שיש לה ציר או זרוע גמישה, האם מותר להזיזה בשבת מצד לצד, לצורך שינה וכדו'?
    ..
    אולם אם הנורה המותקנת בה היא נורת פלורסנט, דינה הוא רק ככלי שמלאכתו לאיסור ומותר להזיזה לצורך גופו או מקומו, וכשרוצה לישון, נחשב הדבר כ'צורך מקומו', כיון שההימצאות של החפץ במקום זה מפריעה לישון, בין ביום חול ובין בשבת, ולכן יכול להזיזה כהרגלו. (ים יששכר על התוספתא והביאו מרן הגרש"ז אויערבך זצוק"ל להלכה בשש"כ פרק כ' סעיף י' הערה כ"ה, וכ"כ באגרות משה ח"ה סימן כ"ב אות כ"ב)."

    http://www.hidabroot.org/he/article/57606

    כל טוב

  8. אגב, שוחחתי היום עם מומחה תאורה, ובמקרה אמר לי שלדעתו יש טעות בהבנה של פלורוסנט, כיון שבהחלט יש בו חוט להט בשני קצותיו שהם מחממים את הגז המאיר בו ודינו כשלהבת ממש, בשונה מאור לד שלגביו אמורה להיות נכונה המחלוקת הנ"ל. מעניין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל