לתרומות לחץ כאן

שימוש אישי בתוכנות מייקרוסופט שנרכשו באמצעות 'חותם'

לכבוד הרב שלום.
בעניין הזכויות יוצרים, מן הסתם הרב מכיר את פרוייקט חותם שבמסגרתו למורים יש אפשרות לרכוש תוכנות מחשב במחיר נמוך.
אשתי מורה וכשבאנו לרכוש דרך האתר כתוב בהסכם את הדברים הבאים: "אנו מעמידים לרשותך את התוכנה משום שמשרד החינוך רכש רישוי לתוכנה באמצעות הסדר Microsoft School Subscription Enrollment החל מיום 1/4/2010. משרד החינוך מזמין בעבורך את זכות השימוש בתוכנה בביתך למטרות הקשורות בעבודה, במסגרת ובכפוף להסדר Microsoft School Subscription Enrollment. אינך מורשה להשתמש בתוכנה בביתך למטרות אישיות. אינך מחזיק בבעלות על הרישיון או על התקליטורים, אלא הנך מורשה להשתמש בתוכנה ובמדיה הנלווית בכפוף לתנאים ולהגבלות של הסכם הרישוי, וזאת במהלך תקופת הרישוי המתחילה ביום 1/4/2010 ומסתיימת ביום 31/3/2016. מיד עם תום תקופת הרישוי או מוקדם יותר, אם תסתיים העסקתך במשרד החינוך, תידרש להסיר את התוכנה מהמחשב הביתי שלך.

האם באמת אסור לי בבית להשתמש בתוכנה (וורד) לכתוב דברים אישיים וכן האם בעוד 5 חודשים אצטרך למחוק את התוכנה?

תשובה:

שלום רב,

אם הנך משתמש לצרכים אישיים לעתים רחוקות ולא היה משתלם לרכוש את התוכנה לצרכים אלו בלבד, ניתן להקל. משום שניתן לראות בשימוש זה כטפל לשימוש העיקרי של הוראה ולא כשימוש נוסף. אם מדובר בשימוש לעתים קרובות, הרי זה אסור לדעת הגרי"ש אלישיב.

לעניין תאריך 31/3/2016, אני מעריך שככל הנראה ההסכם יתחדש החל מיום 1/4/2016 (אולי בשינויים קלים), כפי שהתחדש תמיד עד היום. ככל שלא ידוע לך שההסכם לא התחדש אינך צריך להסיר את התוכנה.

מקורות:

לעניין דעת הגרי"ש אלישיב עיין בספר משנת זכויות היוצר עמוד קטו והלאה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל