לתרומות לחץ כאן

כתב צוואה עבור הילדים והותיר אלמנה

אדם שעשה צוואה והוריש לילדים את חלקם לפי ראות עיניו ולאחר זמן נפטר מן העולם ואשתו נשארה אלמנה.
האם אפשר לפתוח עכשיו את הצוואה ולחלק את הירושה כבר עכשיו לפי מה שכתוב בצוואה, או שמכיוון שאשתו קיימת, הכל עובר לאשה וכבר אין שום ערך לצוואה, או שצריך לחכות עד אחרי 120 של האשה ואז לנהוג כפי מה שכתוב בצוואה?

תשובה:

שלום רב,

בהנחה שהוא לא רשם כלום לאשתו בצוואה. ברור שהכל עובר לרשות ילדיו. אלא שלאישה יש זכויות של כתובה, ועד שהיא תקבל את הכתובה היא יכולה לאכול מנכסיו. [בנוסף, מאחר שהיא זכאית עפ"י חוק לחצי מהירושה, יתכן שהיא יכולה לסרב לחתום על ויתור עבור הילדים, עד שתקבל את מה שהיא סבורה שראוי עבורה].

ובכל אופן, ברור שהנכסים שייכים ליורשים, ואם הם לא עושים כלום, וממתינים עד המאה ועשרים של האישה, לאחר פטירתה, הם יכולים יכולים וחייבים לקיים את הצוואה ככתבה וכלשונה. (וגם אם האמא התבקשה לחתום עתה על ויתור ולא חתמה, הכל שייך ליורשים).

האמור כאן, מתייחס רק לנכסים שהיו רשומים ע"ש האבא, אבל דירת המגורים אם היא היתה רשומה גם ע"ש האמא, ברור שחצי שייך לה, ולא ניתן לתת אותה במתנה ללא חתימתה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. הדירה ודאי משועבדת לכתובה ואין הבעל/האב יכול להפקיע באמצעות צוואה. לגבי מדור ומזונות אלמנה, האלמנה אינה יכולה לגבות ממקבלי מתנה, אלא מיורשים. ונחלקו הפוסקים אם מתנה מחיים ליורשים, או מתנה לזכות לאחר מיתה, דינם כמתנה או כירושה. עיין רמ"א אבן העזר סי' ק סעיף א ובית יוסף חו"מ סי' רנב סוף סעיף א. צוואה שנערכה בצורה הלכתית תלויה במחלוקת זו. אם נערכה אצל עורך דין, מסתבר שלכל הדעות האלמנה יכולה לגבות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל