לתרומות לחץ כאן

חימום אוכל בשבת על מנגל מכוסה

בס"ד
מהו לאשכנזים לחמם מנה בחמגשית קרה בשבת על גבי מנגל גרוף וקטום?
במה דברים אמורים?
אם לוקחים מנגל ועוטפים את הרשת שלו בנייר כסף ומניחים במקום הגחלים כמה נרות נשמה, מדליקים בערב שבת ושמים עליה את הרשת המכוסה בנייר כסף ועליה חמגשית או סיר תבשיל שבושל כל צרכו. והשאלה היא האם במקרה כזה יש מחזי כמבשל, שהרי חיטוי בגחלים ליכא, ואין מצוי המנהג לבשל על נרות. ואם אין כאן מחזי כמבשל האם אפשר לכתחילה לאשכנזי לשים בשבת על מתקן כזה חמגשית או סיר צונן מהמקרר של תבשיל יבש שבושל כל צורכו מבעוד יום והצטנן?
אם כן מה טוב. אם לא מה הנימוקים לאיסור? ואם אפשר תוך ציוני מקורות ובבקשה להודיע לדוא"ל על תשובה לכשתהיה וזכות התורה תעמוד לכם
בברכה השואל הנבוך

תשובה

שלום רב

אכן, כאשר האש מכוסה היטב עם נייר כסף בשכבה עבה המנגל נחשב ככירה גרופה וקטומה, גם אם יש בפנים גחלים. אבל זה יועיל רק לסיר שמונח על המנגל מערב שבת, או סיר שהוסר ממנו בשבת ועדיין הוא בידו של האדם ודעתו להחזירו, אבל להוציא מאכל מהמקרר ולהניח על המנגל אסור, כיון שהוא מקום המיועד לבישול בדרך כלל, ומה שגרפת את הגחלים החוצה לא מתיר להניח מאכל שם בשבת, בכל כירה גרופה אין גחלים ואש… באופן תיאורטי, מנגל רותח שאין בו גחלים ונרות כלל, אם הוא יכול להביא מאכל ליד סולדת אסור להניח עליו מאכל בשבת, כמו כל כירה גרופה וקטומה, שאין היתר להניח עליה מאכלים בשבת.

בקיצור אין הבדל אם הוצאת את הגחלים או לא, כיון שהמנגל מכוסה היטב כנ"ל וממילא הוא קטום, ואין הבדל בהלכה בין גרוף לקטום.

מקורות:

ראה שו"ע סי' רנג סעי' א ב.

הצטרף לדיון

21 תגובות

  1. ואם אפשר להוסיף מה שהשואל רצה לדון שאינו מחזי כמבשל [והרב לא התייחס מהטעם לקמן] אינו נכון בכלל שהרי דרך בישול על המנגל בכל השנה כולה ומה שיש נרות בפנים אינו משנה כלל וכי מישהו רואה ? וגם אם יש פתחים חכמים אסרו כל דבר שנראה כמבשל וזה נראה.
    כנראה מקור השאלה מדברי האחרונים שדנו לגבי פלטה והדבר שונה לגמרי שהמיקלים בדבר דנו מצד שנקראת פלטה של שבת וכיון שכך הרי שיש לה היכר ועוד שאין דרך לבשל עליה בימות החול [אע"פ שאפשר] ומקור דבריהם מהרא"ש גבי חימום כנגד המדורה דשרי ואע"פ שאינה גרופה וקטומה ע"ש.

  2. מתקן חימום שלכתחילה לא מיועד לבישול אלא להנחה על הבר, יתכן שהוא דומה לפלטה שנחלקו בה הדעות ויש שהקלו שמותר להחזיר לה מאכלים יבשים בשבת. שאלה מענינת.

  3. נראה שכיון שמדובר באש מתחת בלע"ך יש להחמיר. חכמים לא חילקו כמה אש יש תחת האש ובאיזה חדר הנחת אותה. ברגע שמדובר בכלי המיוד לבישול יש מחזי כמבשל.

  4. בס"ד
    התכוונתי להניח את המתקן עם הנרות והבלעך בתוך האמבטיה עצמה שהיא כלי שלכל הדעות לא נועד לבישול והאם ? בצורה כזו ניתן לחמם חמגשית קרה מבושלת כל צורכו לדעת האשכנזים בעיצומו של יום השבת?

  5. אינני יודע להכריע בזה. נראה שזה תלוי במחלוקת לגבי פלטה חשמלית, שהגר"ע יוסף מקל ורוב פוסקי בני אשכנז מחמירים, אבל קשה לי להכריע.

  6. אם אפשר לשאול,
    במידה ועוטף את הרשת בנייר כסף, מדוע קיימת עדיין גזירת "מחזי כמבשל", והלוא אין דרך לבשל על מנגל עם רשת שנייר הכסף בה מכוסה?
    תודה רבה

  7. בכל כירה גרופה וקטומה אין דרך לבשל ועדיין חכמים חששו שזה מיחזי כמבשל, המקרה שלך הוא בעצם דוגמא קלאסית לאש קטומה.

  8. בס"ד
    מאז השאלה הראשונה ועד היום. ב"ה המנגל הגרוף / קטום שלי מתפקד כפלטת שבת לכל דבר. אני מניח עליו את הסיר המבושל מערב שבת ומתענג על תוכנו עד לצאת השבת וכמעט תמיד משתמש בשאריות הנרות הדולקים מערב שבת קןדש להבדלה במוצ"ש לפי זמן רבנו תם….
    לא תלוי בחשמל, שנים עד ארבעה נרות מתחת לכל סיר (במקסימאלי יש מקום לשני סירים. ואם אחד הסירים הוא מרק לליל שבת מספיק ארבעה נרונים של חימום במקום נרות נשמת על הגבהה בתוך המנגל כנגד הסיר.
    שתי שאלות אחרונות בנושא:

    1. האם לשים על המנגל הגרוף קטום שלי, תבניות חד פעמיות הפוכות בגובה טפח, האם אפשר לשים עליהם בשבת תבשיל יבש שבושל כל צורכו מערב שבת מדין קדירה הפוכה על פלטה חשמלית (שאז לא מיחזי למבשל)?
    2. האם לכסות את כל המנגל (על נרותיו הדולקים וסיריו הרותחים, בקרטון חלות), מוציא את המתקן מידי "מחזי כמבשל"?
    תודה רבה על התגובות המחכימות…
    רום הראל

  9. 1. דעת הגרי"ש אלישיב להחמיר גם בפלטה חשמלית שלא מועיל תבנית הפוכה, וזאת ע"פ הביאור הלכה בסי' רנג בענין זה, אמנם מנהג העולם כדעת הגרש"ז להתיר ולדעתו יש להתיר גם במקרה זה. אלא שכאן הוא מקרה חמור יותר מפלטה חשמלית שהיא כלי שכלל אינו מיועד לבישול, לכן יש קצת יותר מקום לחוש לדברי הגרי"ש אלישיב אם תרצה בכך.
    2. נראה לי סכנת נפשות.

  10. 1. תודה על התגובה המהירה.
    2. לעניין כיסוי המנגל הגרוף קטום בקרטון חלות, לא מסוכן, אפילו על פלטה חשמלית דולקת, נוסה עשרות פעמים או מאות פעמים ולא מסוכן כלל. והשאלה ההלכתית האם מספיק בזה "היכר" כדי להוציא את זה מדין מחזי כמבשל, הן על מנגל והן על פלטה חשמלית..

  11. במחילה מהרה"ג שליט"א, איני ראוי לדון בדברי חכמים- או להשיב ח"ו, אך ברצוני לברר- אם אפשר – ואבין אם לרב שליט"א אין זמן:

    דעת הרב עובדיה זצ"ל (יבי"א חלק ד' סימן לב') שאפשר להניח את האוכל (מבושל כ"צ ויבש) בשבת ישירות על פלטה, מפני שלפיו אין בזה מחזי כמבשל, ונוהגים בזה ב"ה הרבה משלומי בית ישראל.
    הצורך להניח עוד כיסוי על גבי כירה גרופה וקטומה (או פלטה), לנוהגים כן- נובע:
    א. מדברי המהרי"ל שהביא המשנה ברורה בסקפ"ז.
    ב. הסתירה שהעלו רבותינו הפוסקים בין דברי מרן בסימן רנג' בין סעיפים ג' וה'. ולפי ביאור הפמ"ג שהובא בבה"ל שם. והובא במשנה ברורה בסימן שיח' על סעיף ח'. וכ"כ התוספת שבת (רנג מב).
    ג. דברי החזו"א (כרגע איני מוצא, ואשמח שיתקנוני).

    אולם לפי דברי המג"א (שיח' כו) שחילק בין תבשיל לח ליבש (שביבש מותר להניחו אפילו ע"ג קדירה ריקנית) וכ"כ עוד פוסקים וכמ"ש בשו"ת יחו"ד (חלק ב' סימן מה'). וכן נקט כמותו בשו"ת יחו"ד הנ"ל. (ואכמ"ל להאריך בראיות).
    ולפי הרב עובדיה- יוצא אפוא שגם במנגל- לכאורה אין מחזי כמבשל- במידה ויעשה היכר ברשת ויעטפנה בנייר כסף (את"ל שלא צולים על המנגל כך ביום חול) ויועיל לכאורה גם לעניין "שמא יחתה" והן לעניין "מחזי".

    דבר נוסף- מ"ש הרה"ג שליט"א בדברי הגרש"ז אויירבעך זצ"ל – שאפשר להניח בשבת על פלטה ע"י הגבהה- לכאורה ממ"ש בספר שולחן שלמה (סימן רנג' אות כז') עולה לכאורה שגם זה אסור (וכדעת החזו"א), ואולם שמעתי דעות סותרות בעניין זה, הייתי מודה לרב לו יוכל להביא את המקור בו הגרש"ז אויירבעך כתב את ההיתר.

    תודה רבה, סליחה על הטירחה, ויישר כח שהרב עובר על הדברים וטורח לענות.

  12. למעשה עיקר דבריך לסכם ולהסביר את הדברים שכתבנו ולא מצאתי בהם קושיא. בנוגע להוראת הגרש"ז כך ידוע בשמו ולא מצאתי כרגע מקורו, ומכל מקום רבים נהגו להקל כך והמחמיר תבוא עליו הברכה.

  13. מתשובת הרב הבנתי שהוא במחילה לא הבין את השאלה. לא מדובר שהקרטון נמצא ע"ג הפלטה או המנגל הגרוף קטום בצורה שמפריד בין האש לתבשיל, שהרי בזה כבר יצאנו חובת גריפה קטימה בנייר הכסף העבה ע"ג רשת המנגל, אלא שהקרטון מונח סביב למנגל או לפלטה "כמאהיל על הפלטה/המנגל"והסירים בתוך החלל שיצר, האם בכך יש היכרא מספיק כדי להוציא ממחזי כמבשל כן או לא?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל