לתרומות לחץ כאן

כביסה וגיהוץ ביום שישי

שלום וברכה כבוד הרב

האם אפשר לכבס ולגהץ בערב שישי אם לא הספקתי קודם?
תודה רבה ושבת שלום

תשובה:

שלום רב

לכתחילה יש לכבס ולגהץ את הבגדים ביום חמישי [וזה עדיף גם על שאר ימות השבוע] אבל מי שלא הספיק רשאי בזמנינו לעשות זאת ביום שישי לצורך שבת, כיון שהטירחה בכך כיום היא מועטת, שיש מכונות כביסה ומגהצים מהירים.

מקורות:

מקור התקנה לכבס ביום ה', בגמרא בב"ק פב א, וברמב"ם הל' שבת פרק ל'. דין זה הובא בטוש"ע בסי' רמב סעי' א, במגן אברהם שם מבאר על פי שיטת הרא"ש בב"ק שם, שעיקר התקנה היא שלא לכבס ביום שישי, כדי שיהיו פנויים לעסוק בצרכי שבת. אולם באליה רבה שם ס"ק ט מבאר, שעיקר התקנה היתה לכבס בחמישי, כדי שיהיו צרכי שבת מזומנים לו, ולדבריו יש עדיפות ליום חמישי על שאר ימי השבוע, ובמשנה ברורה הביא שם שני טעמים אליהו וצידד כדעת האליה רבה. וכ"כ החיד"א בס' מחזיק ברכה שם. מש"כ שאם לא הספיק לכבס את בגדי השבת קודם יכבס בשישי, כ"כ בס' מטה יהודה והוראת פוסקי זמנינו לסמוך על דבריו כיום שהכיבוס קל ומהיר, ובפרט לטעמו של האליה רבה הנ"ל שהוא העיקר לדינא. אלא שכדאי לעשות זאת לפני חצות היום.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בסד
    עד איזו שעה ביום שישי מותר לעשות מלאכות לקראת השבת קודש ?
    לפי מה שאני יודעת ביום שישי יש מצווה להתארגן לכבוד שבת בין היתר לגהץ ולנקות את הבית ולבשל .. מדוע אתם כתבתם שיש לעשות את ההכנות ביום חמישי ?

  2. כיבוס עושים ביום חמישי מתקנת עזרא, בישול וכדומה אפשר ביום שישי, איסור מלאכה לאחר זמן מנחה בערב שבת הוא לגבי מלאכות שאינן קשורות להכנה בשבת וראי הרבה תשובות באתר בענין בחיפוש שלנו לפי מלאכה בערב שבת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל