לתרומות לחץ כאן

איסור 'עני המהפך בחררה' בין מתווכים

מתווך א' מטפל במכירת דירה בבלעדיות, עם סיום תקופת הבלעדיות הוא עסוק בניהול מו"מ בין לקוחותיו לבעלי הבית לסגירת העיסקה. האם מותר למתווך ב' להציע לבעלי הבית שירותי תווך או שיש בזה איסור של 'עני המהפך בחררה'.

תשובה:

שלום רב,

אם הכל מסוכם והצדדים עומדים לחתום על חוזה מיד, יש איסור 'עני המהפך' בין על קונה אחר ובין על מתווך אחר. אבל, אם עדיין לא סוכמו כל הפרטים וכל שכן אם יש סיכוי שהעסקה לא תיגמר, אין איסור לא על הקונה ולא על המתווך.

מקורות:

עיין שו"ע חו"מ סי' רלז ועלון המשפט גליונות 11, 12, 13.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. האם אין דינו של מתווך בבלעדיות כדינו של מלמד
    שאסור למלמד אחר להציע עצמו בזמן שבעה"ב מעסיק בביתו מלמד.
    ואף כשנסתיימה תקופת הבלעדיות ועדיין מצויים במו"מ הרי זה דומה לדברי הנחלת צבי שהבאתם בעלון המשפט גליון 13 שאם המלמד ממשיך בפועל לעבוד אסור למלמד אחר להציע את עצמו?

  2. אי אפשר לדמות עבודה של תיווך לעבודה של מלמד. בתיווך לא ידוע אם המתווך יוכל להוציא את העסקה לפועל ואין למתווך סמיכות דעת שירוויח את דמי התיווך. ולכן נראה לי שהאיסור למתווך השני הוא במקרה שיש שהעסקה לקראת גמר ואז יש איסור אף על הקונה השני.

  3. שכרו של מתווך מקצועי מבוסס על דין שכירות פועלים.
    וכי העובדה ששכר המתווך אינו מובטח כלל מתירה למתווך אחר להיכנס לתחומו ועל ידי כך להפסיד אותו את כל השקעות הפירסום והשיווק ולמנוע ממנו את מיצוי המאמץ 'לסגור' את העיסקה.
    לכאורה זה הוא מקרה קלאסי של עני המהפך בחררה .

  4. כן. העובדה ששכרו אינו מובטח מתיר לאחרים להיכנס לתחומו וכל הקודם להביא עסקה שתצא לפועל זכה. כמו שמותר לקונה שני לנסות לקנות, אם הראשון עדיין לא הגיע להסכם, אף אם הוא השקיע הרבה כוח וכסף, כן הדין אף לגבי המתווך.

  5. לדבריך, מה הדין בסוכן מכירות בלעדי שמשווק מוצרים של מפעל מסויים, ההסכם עם המפעל שיקבל את שכרו לפי אחוזים מהמכירות. וכי נאמר שמכיוון ששכרו אינו מובטח – אם לא ימכור- אין בזה דין 'עני המהפך בחררה? ואם כן במה שונה מתווך נדל"ן בלעדי?

  6. אם יש וודאות שהסוכן ירוויח, אף אם אין וודאות על כל עסקה ועסקה, יש איסור 'עני המהפך'. אבל אם אין וודאות שיוציא אפילו לא עסקה אחת, אין איסור.

  7. לי נראה שאדרבא 'עני המהפך' במתווך חמור יותר ממלמד,
    שהרי מלמד יקבל עכ"פ את שכרו על עבודתו עד היום,
    אך מתווך שהשקיע מאמץ רב לא יקבל שכר כלל, והמתווך השני יקצור פירות מעבודה שעשה הראשון, כי הראשון התיש את המוכר שיתקפל ויתרצה לרדת במחיר והשני נהנה מכך.

  8. איסור 'עני המהפך' אינו קשור לריווח מטרחה של אדם אחר. ככל שאכן השני מצליח בזכותו של הראשון בלבד, ייתכן שיש לאסור מדין 'עני המנקף' או מדין מרחיקין מצודת הדג. עיין בשו"ת חתם סופר חו"מ סי' עט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל