לתרומות לחץ כאן

לשון הרע על שמאלן קיצוני

שלום, היה לנו דיון לגבי נושא שאני מבקש לחדד אותו. אנסה להציג בשינוי כדי שיהיה כללי. קיימת קבוצת אנשים שפועלת כנגד התורה: תומכת בערבים, יוצאת כנגד תורה ודתיים וכו, הכל בפרהסיה. גם ידוע כי מדובר ביהודים.
על פי הלכה אני יודע כי מותר (או אף מצווה?) לדבר על אלו לשון הרע. השאלה היא, האם מותר לקרוא לאדם ספציפי מהקבוצה "ערב רב" או "לא יהודי" ? כי הרי בכל זאת מדובר ביהודי שמי יודע עלול גם לחזור בתשובה..
תודה

תשובה:

שלום רב

עד שאתה דן האם מותר כך לומר יש לדון האם זו אמירה נכונה! אין ספק שאותו אדם הוא יהודי על פי הלכה, וזכה לנשמה שחצובה מתחת כסא הכבוד, איננו יודעים מה זה ערב רב ומי הם הראויים לכינוי זה, ולעולם אנו מתפללים יתמו חטאים מן הארץ – חטאים ולא חוטאים. יש להתפלל על כל נדחי ישראל שיחזרו בתשובה שלמה ונזכה לגאולה קרובה במהרה בימינו.

אדם ששנה ופירש, כלומר הוא יודע יהדות מה היא, וזכה לחינוך יהודי, ומורד בהי"ת אין כל איסור לכנותו בשם ולהעליבו וכו', שהרי מצוה ללחום נגדו שנאמר "משנאיך ה' אשנא", אבל מי שלא זכה לחינוך יהודי, מדוע אתה מבין שכאשר הוא מזלזל בקדושת השבת יש להתייחס אליו בסלחנות וכאשר הוא מזלזל בקדושת הארץ או מפקפק בזכותנו עליה מצוה לרדוף אותו?!

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אני אנסה לחדד וגם להתייחס לתשובה שלך. לרגע לא אמרתי שיש להנהוג אליו בסלחנות, יש לגנות ולספר לאחרים שלא יכשלו וכו'. למעשה לדבר עליו לשון הרע. בחלק ראשון של תשובתך העלית שאלה: "האם זו אמירה נכונה?". כידוע לשון הרע אלו הם דברי אמת על אותו אדם רק שהם שיפוט לכף חובה. לאומת זאת לקרוא לו בשם גנאי שהוא לא אמת (לפחות לנו אין דרך לאמת או להפריך זאת), זה כבר דבר שקר. האם יש הלכה המתירה בזאת גם, רק מתוך מקום שבא לי להגיד עליו דבר רע? אם כן, איפה בהלכה?
    ברצוני גם להעיר כי חלק השני של תשובתך נראה בעיני סותר את עצמו: לכאורה דיברת על שני סוגי אנשים, כאלו שקיבלו חינוך יהודי וכאלו שלא, אבל ההתייחסות לשניהם נראת זהה מתשובתך או לפחות לא ברורה לגמרי.

  2. בחלק הראשון לא התייחסתי להלכה אלא לחוסר ההגיון שבאמירות הללו. בחלק השני התייחסתי להלכה והבדלתי בין אדם רשע שיודע ומורד למי שנחשב תינוק שנשבה. ורק הערתי, שאם נשווה בין המדד ההלכתי לאמוציונלי נראה שאנחנו מחשיבים רשע מי שדעותיו לא נראות לנו למרות שמבחינה הלכתית אין כאן איסור של ממש, ואילו בחמורי חמורות אנחנו נוהגים בסלחנות, זה יעמיד לנו פרופורציה מתאימה לגבי החלוקה הנ"ל. והיינו, שמבחינה תיאורטית, אדם ימני וציוני וכו' שקיבל חינוך דתי ופרש, הוא רשע הרבה יותר גדול משמאלן קיצוני שמוכן לתת את הארץ לערבים ורואה בנו כובשים וכו' וכו', אם אותו אדם לא קיבל חינוך יהודי מעולם!

  3. אם מדובר בתינוק שנשבה, אין להכלימו בכינויי גנאי כאלו או לדבר עליו לשון הרע אלא לענין עבירות שעשה [כלומר אסור לרכל סתם על אופיו אבל מותר לדבר על כך שהוא נוהג שלא כדין בדעותיו או מעשיו וכו'] ואף להכלימו על כך, כך מסיק בס' בינה ודעת פרק כו הערה טז, שאף שתינוק שנשבה הוא בכלל עמיתך, צריך להרחיק ממנו וממעשיו ומשום כך מותר כנ"ל עיי"ש. ויש לעיין לפי סברתו, שאולי יהיה מותר לדבר רק לצורך, להרחיק ממעשיו [כגון רב שמוחה כנגד השקפה זו בחריפות בדרשתו], אבל סתם לרכל אסור. כמובן מותר לדבר באופן כללי על דרך ושיטה כשלא מדובר על אדם מסויים. אדם שאינו תינוק שנשבה, או שהוא פועל כנגד אחיו היהודים [פונה לאו"ם כדי להתלונן עליהם, מצלם חיילים וכו' בשליחות ארגוני שמאל אירופיים וכו'] הוא בכלל מוסר שודאי דינו כרשע גמור ומותר לדבר עליו הכל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל