לתרומות לחץ כאן

מה עושים עם ארבעת המינים לאחר סוכות

בס"ד

שלום הרב,

מה צריך לעשות עם ארבעת המינים לאחר סוכות?האם אפשר לעטוף בשתי כיסויים ולזרוק לפח?
מה צריך לעשות עם העלים וכו' שנשרו מארבעת מהלולב ,הדס,ערבה במהלך השימוש איתם?
מה צריך לעשות עם האריזות של ארבעת המינים ?

תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

על האתרוג כמובן חייבים לשמור בקדושת שביעית.

ארבעת המינים אינם צריכים גניזה. אולם יש מחמירים שלא לנהוג בהם מנהג בזיון ולזרוק את זה באשפה, והמחמיר תבוא עליו ברכה. יש הממתינים לשרוף את זה בשריפת חמץ כדי לקיים איתם מצווה נוספת. אולם אם רצונך להיות מהמחמירים, לא נראה לי ששתי כיסויים יספיקו כשזורקים את זה לאשפה. אולם ניתן להניח ליד להאשפה, ואם עובדי הזבל יקחו את זה אין בכך בעיה.

מקורות:

ראה מגילה כו,ב: "תנו רבנן: תשמישי מצוה – נזרקין, תשמישי קדושה – נגנזין. ואלו הן תשמישי מצוה: סוכה, לולב, שופר, ציצית. ואלו הן תשמישי קדושה: דלוסקמי ספרים, תפילין ומזוזות, ותיק של ספר תורה, ונרתיק של תפילין ורצועותיהן". אולם ברמ"א בסי' כא סעי א' כתב שיש אומרים שלמרות שאין חיוב לגונזם. עדיין אין לנהגו בהם מנהג בזיון ואין לזרוק אותם בכוונה תחילה באשפה. וראה שם במשנה ברורה סק"ו שכתב כך גם על לולב. וראה עוד שם שכתב שאפילו שאסור לזרוק. מותר להניח ליד האשפה ואם יקחו את זה ויזרקו אין בכך בעיה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ב"ה כ"ח תשרי ה'תשע"ט

    לכבוד

    הרבנים המשיבים

    שלום וברכה וכל טוב

    ברצוני לשאול את כבודכם בהקשר לתשובתכם החשובה משבוע שעבר. כזכור, אחד הקוראים הגיב שצריך להיזהר ולא להכין ריבת אתרוגים. בעקבות זאת כתבתי תגובה לתגובה שאין בזה כל חשש, מבלי להתייחס ולחלוק על מה שכתבתם,אלא לחזק את הדברים.
    אני מבין שהסרתם גם את תגובתו וגם את תגובתי, האם זה בכוונה לא ליצור פולמוס? או שמצאתם משהו בעייתי במה שכתבתי.

    כמובן, שאינני מעוניין בפרסום שאלה זו, ויישר כח על כל פעלכם.

    בברכת התורה והארץ

    אהוד אחיטוב

  2. תגובתך פורסמה, אתה כנראה מעיין עכשיו בשאלה אחרת דומה. יתר על כך, גם כאשר פירסמתי בהמשך תגובה מנוגדת, ציינתי שם שאינני מביע דעה כיון שפורסמה תגובה [תגובתך] באתר בימים האחרונים שמנוגדת לכך, ואני אינני בקי בענין זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *