לתרומות לחץ כאן

אם קיימת בית דין אפשרות של תביעה קטנה

בס"ד

שלום לרבנים האתר דין שליט"א,

שאלה שנשאלת לי ליל יום ראש השנה היא:

א. כשיש תביעה קטנה או שלא בדיוק כל כך קטנה אלא שאם הדין יאריך קצת לא יהיה שווה לטוען לתבוע בגלל השכר שמשלמים בב"ד- מה יעשו?
ושמעתי את זה ממספר בני אדם שנמנעו מללכת לב"ד עבור אי ידיעה על זה ונשארים בלי משפט ועצובים, והצד הנטען ממשיך להתפרנס כיוון שלא יתבעו בב"ד שמצד ממוני לא שווה, ועוד אנשים נכשלים בזה.

ב. לצירוף על ענין זה עוד שאלה: האם יש מושג של ב"ד לתביעה קטנה?

ג. שאלו גם כן: אם הטוען מצליח במקרה של תביעה קטנה ,האם יש לו זכות לדרוש מין הנתבע לשלם כל השכר של הדיון לבד וגם מה שתבע אותו?

שמעתי הרבה סיפורים שדומה לנ"ד על ענין פיה נכרית ידוע כמו " שעילטעל" שנשים משקיעות הרבה כסף בקנית מוצר אכותי והשרות ללוקחות אוי ואבוי…

אשמח מאוד לקבל חוות דעת ממעלת כבוד תורתכם.

תודה ברכה והצלחה!

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

א. בדין תורה אין צורך לקחת 'טוען רבני', אלא לומר את העובדות דברים כהווייתן. לשכור שירותי טוען רבני יכול לפעמים להועיל לסיכויי התביעה, אבל בהכרח אינו קריטי. יש אנשים בודדים שקשה להם להסביר את עצמם והם יכולים להיעזר בקרוב משפחה, גם אם הוא לא טוען רבני.

ב. יש בתי דינים הדורשים עמלת דיון נמוכה. כמו כן, בבית דין נתיבות חיים אין צורך לשלם על תביעה עד 2500 ש"ח שמסתכמת בדיון אחד. אבל אפשרות למנוע מהנתבע להגיע עם ייצוג מקצועי (כמו שיש בבית משפט לתביעות קטנות) לא קיימת בבית דין.

ג. בדין תורה, גם אם הנתבע הפסיד, אינו חייב לשלם הוצאות התביעה.

לעניין הפיאות שציינת, מוכרת פאות אמורה לתת שירות ולו כדי לזכות בשם טוב. אני מניח שרוב הסיפורים ששמעת אינם נכונים. מניסיוני האישי בכל התביעות בנושא של פאות בהן שימשתי כדיין מוכרות הפאות זכו והתביעות נדחו. לצערינו ישנן הרבה נשים שמשלמות הון תועפות עבור פאות יוקרתיות מכסף שאין להן ולאחר מכן יש להן כאב לב ותביעות ללא בסיס.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה רבינו, שמחתי לקרוא תשובתך.

    היות שכבוד מעלת תורתך דיין , שאלה קשורה לזה שרציתי לשמוע ממך, ואם כבודו עסוק עם הרבה שאלות ששואלים פה לפחות אם אפשר תראה לי מקורות לחקור על ענין שאשל, שהוא מתי אומרים שמנהג מבטל הלכה? (שהובא ברע"ק) שיש פעמים שאנשים חושבים שהם צודקים ע"י הלכה בש"ע אלא שיש מקרים שהדבר תלוי במנהג שמבטל הלכה ולאו דוקא כמו היו חושבים. לדוגמא פה בח"ל אנשים לפעמים צופים לקבל שרות כפי החוק מדינה ולפעמים להיפך, ומה הקובע?

  2. מדובר בנושא לא כל כך ברור והדעות בין הדיינים גם שונות. נראה לי שיש צורך לעשות מחקר במשך כמה שבועות כדי לברר נושא זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל