לתרומות לחץ כאן

ישיבה תחת מאוורר התלוי בקיר בסוכה

האם מותר לשבת תחת מאוורר התלוי בקיר בסוכה?

תשובה:

שלום רב

בענין ישיבה תחת דבר הפוסל בסכך כידוע יש חילוק לפי רוחבו, אם אין בו רוחב שלושה טפחים [ריחוקו מהקיר], אין כל בעיה לשבת תחתיו, בין שלושה טפחים לארבעה, מעיקר הדין מותר, אף שיש ראשונים שהחמירו בזה, ולכתחילה יש לחשוש לדבריהם [מסתימת דברי הרי"ף  ז א הרא"ש והרמב"ם פ"ה הי"ד נראה שמותר אף לשבת תחתיו, אולם מדברי הר"ן שם נראה שמחמיר, וכן דעת השלטי גבורים שם בשם הריא"ז ועוד ראשונים, ולדינא כתב הטור בסי' תרלב להקל וכ"ה בשו"ע שם אף שבבית יוסף ציין לדעת המחמירים, ובחיי אדם סי' קמו סעי' יא כתב שיש להחמיר כדבריהם]. ארבעה טפחים ולמעלה יש לאסור. שלושה טפחים ר' חיים נאה הם 24 ס"מ.

חג שמח!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום, כבוד הרב. מועדים לשמחה.
    רציתי לשאות:
    א. האם זה לא משמעותי שמאוורר – חמתו מרובה מצלתו?
    ב. איך דנים את המאוורר – כנוי המופלג יותר מד', או כישן תחת המיטה? כוונתו היא כך: לגבי הישן תחת המיטה, שטעם הפסול, משום אהל מפסיק, ויוצא שכאילו אינו נמצא בסוכה, לא מוזכר השיעור של ג' או ד' טפחים (והטעם מובן, משום שלא באים לפסול מצד סכך פסול, אלא מצד זה שהאדם לא נמצא בסוכה). ואילו לגבי נוי המופלג ד' (ואולי הוא הדין לכל דבר שתלוי לא לשם נוי) המשנה ברורה כן מזכיר שיעור ד' טפחים ומקשר את זה לדין של סכך פסול. אז איך דנים במאוורר?

    ישר כח על תשובותיכם הנפלאות והמעניינות!

  2. א. כיון שיש כאן עוד נושא של לבוד להחמיר שנחלקו בו הדעות, זה לא רלוונטי לכתחילה. ב. תחת המיטה שכל גופו שם יש דין אוהל וכו' כמו שהזכרת, כאן זה נדון כסכך פסול כשאר נוי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל